Diktare och målare

Öland har en stor diktare i Lennart Sjögren. Under sommaren läste jag några av hans diktsamlingar och blev tagen av det djuriska, det råa, det repetitiva. Jag ville veta mer. Vem är han? Hur tänker han? Jag åkte till Gärdslösa Prästgård för att se hans måleri – och blev lika tagen av det som av lyriken. Inga detaljer – bara ”djurisk kraft och rörelse”. Dukarna nedan gillar jag allra mest. Tyvärr kunde jag inte vara med på det välbesökta samtal som följde på utställningen.

I somras kom Lennart Sjögren ut med diktsamlingen Den stora munnen. Den ser ut att bli hans stora genombrott. Det är på tiden. Lennart är född 1930 – i Byxelkrok där han bor än i dag. Boken recenserades av bland andra Nina Lekander, Södra Möckleby.

Den mycket vackra prästgården – där för övrigt skalden Erik Johan Stagnelius föddes och växte upp – drivs i dag av Föreningen Gärdslösa Prästgård, bildad 2009. Jag ska försöka träffa människorna bakom föreningen och återkomma i ämnet. Jag anar att det finns mycket intressant att berätta. Bara hemsidan är ett äventyr att sätta ögonen i. Kanske kan andra grupper eller hembygdsföreningar känna sig uppmuntrade att göra något liknande i en framtid…

Kommentera

