Navigare necesse est

Den som hängt med min blogg vet att jag nån gång ska försöka ”cykelsegla” tvärs över Öland – utan att ta ett enda tramptag. Sent förra året gjorde jag ett försök som slutade i fiasko. Sedan dess har det nästan konstant blåst från sydväst, vilket inte ger rätt skjuts på nån av de tänkta vägarna, som i huvudsak går från söder till norr och från väst till öst. Men sedan nån vecka tillbaka blåser det ibland från väst. En hård västlig vind på runt 18-20 meter i sekunden skulle ge önskad effekt. Kommer en sån medan det är barmark är jag beredd på att göra ett nytt försök…

Idén till detta lekfulla äventyr fick jag på Jyllands västkust en augustidag 2003 då denne gentleman kom susande i god fart. Han paraplyseglade kilometer efter kilometer tills han försvann i fjärran till Atlantens brusande vågor…

Kommentera

