Om män, kvinnor, foto och en nyttig pryl

hc3a4hnel_03

Det är många gånger befriande att läsa om kvinnliga fotografer. De manliga framhåller ofta det tekniska, sina fina kameror och gluggar och prylar, alla med enastående upplösning, effekt och betydelse. Kvinnor talar mer om sina bilder, det vill säga ”resultatet av prylarna”.

Jag är relativt ointresserad av fotoprylar. Men visst finns det tillfällen då det kliar i fingrarna och jag känner att ”den där grejen måste jag bara ha”. Den lilla radioutlösaren på bilden ovan orsakade ett sådant plötsligt habegär. Med den kan du exponera på upp mot 70 meters avstånd. Den kostade bara 400 kronor och har kommit till användning i det mest oväntade sammanhang, bara nån enstaka gång till djurfotografering men desto oftare till gruppbilder och självporträtt.

Med den här prylen kan jag jobba annorlunda framför gruppen människor som i normala fall ska stå i givakt och på given signal säga ”cheeeeeeeeeees”. Nu blir det andra bullar: Jag ställer kameran på stativ och kan vara helt fri. Jag berättar att vi ska träna lite inför tagningen. Jag går framför gruppen, pratar, skämtar, överraskar, pekar, ropar och fintar. Och precis när läget är som bäst trycker jag på knappen på den lilla sändaren, som är så liten att den döljs i min hand. Kameran ställer in skärpan och om den har motordrift exponerar den så länge jag håller knappen intryckt.

– När börjar själva tagningen? frågar nån i gruppen.

– Den är redan gjord, svarar jag med ett leende. Lediga. Utgå.

Jag älskar min lilla Hähnel.

PS. Visst kan man även använda radioutlösaren till djurfotografering. Några gånger har jag använt den vid fågelbordet – och blivit överraskad av fåglars extremt korta reaktionstider. Trots att jag använder blixt och korta exponeringstider hinner fåglarna ”nästan upp i luften” innan bilden tas, även om skärpeinställningen är gjord manuellt – och bortkopplad. Jag kan inte förstå annat än att det är spegelns lyftning i kameran som gör att fågeln redan är på flykt då bilden tas. Det handlar sannolikt om millisekunder. På nedanstående foton har motiven varit ”något långsammare än normalt”.

radiofc3a5glar_011

radiofc3a5glar_021

Taggad

Kommentera

