Vinterfåglar inpå knuten

Grönfinken minskar oroväckande i antal, visar årets fågelräkning. Jag är ingen fågelskådare. Jag är inte ens intresserad av fåglar. Men jag gillar att observera, utfodra och fotografera dem. Grönfinken är en av de få fåglar som jag känner igen. Orsaken är den grönfinkskanonad som inträffade i Jämtland 2009, där vi bodde då. Vid våra fågelbord gick det tio grönfinkar på en talgoxe. Det kryllade av grönfinkar – på marken och i luften. Fotot, som är taget med en enkel kamera, ger bara delvis rättvisa åt grönfinkens totala dominans.

Det kanske inte är så märkligt att grönfinken sedan dess minskar i antal. Jag tror – ännu så länge – på naturens förmåga att rätta till under- och överdrifter.

grc3b6nfinksmyller

Kommentera

