Fyr till fyr – rapport I

– Vi är fortfarande inne i pappersfasen av projektet, säger projektledaren sedan 1 april Christer Petersson till Alvarsamt. Det gäller att hitta fastigheter och fastighetsägare och upphandla konsulter för miljöcertifieringar. Länsstyrelsen kommer nog att begära vissa utredningar framöver…

Fyr till fyr kommer som helhet att ta många år att genomföra. Christer räknar med att ungefär sju mil cykelväg ska vara färdig i slutet av 2014. Då är dagens pengar slut, drygt 27 miljoner kronor, och nya måste raggas upp för att bygga återstående 13 mil.

Det öländska cykelprojektet är uppdelat i två slingor. Den södra är nio mil och den norra elva.

– Södra slingan börjar i centrala Mörbylånga och går söderut. Jag har just varit och tittat i Risinge hamn en halvmil söder om Mörbylånga, berättar Christer. Där går en dålig körväg utmed havet som vi kan utnyttja. Vi försöker hålla oss till befintliga stråk för att slippa bryta ny mark. Därför kommer stora delar av leden att gå på den redan existerande Ölandsleden.

Fyr till fyrledens exakta sträckning är ännu inte spikad, men Christer berättar att den längst ned i söder ska gå norrut från Ottenbylund, upp över östra sidan och sedan svänga in på den gamla järnvägsbanken mellan Seby och Torngård. Från Skärlöv ska den följa ”Mörbylångaleden” mot Kastlösa.

Men från Ottenbylund upp till Seby/Torngård… Var ska cykelbanan gå där?
– Där blir det 136:an som gäller.

– Men då blir det kanske en separat cykelbana vid sidan av vägen?
– Nej, det går inte. Det finns inte utrymme för det.

– Men kanske en målad linje som markering, åtminstone?
– Nej. Allt förblir som i dag. En målad linje för cykelbana skulle göra vägen ännu smalare för bilarna.

– Men går det inte att bredda den smala och hårt trafikerade vägen?
– Nej, det är helt uteslutet, svarar Christer Petersson. Det skulle Trafikverket aldrig acceptera.

Vi cykeltokiga kan bara konstatera att bilen fortfarande är helig och har förkörsrätt i alla lägen. Men Alvarsamt håller naturligtvis tummarna för projektet och önskar Christer lycka till.

I nästa rapport tittar vi lite extra på södra slingans sträckning och på hur slantarna i projektet används. Det blir också intressant att se hur fördelningen blir i pengar-asfalt-grusväg mellan södra och norra slingan.

Det är onekligen trångt i södra infarten i Näsby. Här lever en cyklist farligt.
 
Om vi tittar norrut genom Näsby ser vi att det inte är många centimeter att ”vingla på” för oss som hojar. 

2 tankar om “Fyr till fyr – rapport I

  1. Margareta Walder skriver:

    Nä o ännu värre är det när barnbarnen kommer o ska ”fraktas” i skrinda eller barnvagn till Vandrarhemmets pool under sommarmånaderna. Bilisterna bryr sig sällan om att köra ordentligt åt sidan, i det tomma körfältet, utan slinker förbi tätt intill småbarnen. Ständig irritations- källa och farligt. Tyvärr står där alléträd och vägverket tar inte ned dem, så det är bara bilisterna som måste skärpa sig på 136,an före o genom Näsby .70 skylten ändras till 50 under juni-augusti, men det är bara i undantagsfall någon håller 50.
    Slutgnällt!

    • degerhamn skriver:

      Jag vill inte kalla det du säger för gnäll. Eftersom jag cyklar genom Näsby flera gånger i veckan vet jag vad jag talar om. 99 av 100 bilister kör ok, men den 100:e ska absolut köra om, även om han (för det är alltid en han) får möte precis vid cyklisten. För övrigt anser jag att hastighetsgränserna kan tas bort. Det är ändå ingen som följer dem. Missförstå mig rätt. 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: