Naturiosa – antikviteter och antis i Grönhögen

Det är lätt att hitta Naturiosa, mittemot den stora kvarnen i Grönhögen. Kombinationen antikviteter och antikvariat startades av Mona Lindström för tjugotre år sedan. På Naturiosa finns retro, glas, porslin, gamla LP-skivor, djur- och naturböcker och mycket annat. Kvaliteten är genomgående hög. Här finns även mycket ”udda” att låta sig inspireras av.

Eftersom de olika rummen på Naturiosa ställer besökaren inför så många olika slags ljus, lägger jag nedan till en och annan fotografiskt synpunkt på de olika motiven.

De marina inslagen är många på Naturiosa. Om denna frälsarkrans har hört till just denna drottning Victoria må vara osagt. Det var svårt att hitta rätt färgtemperatur i detta foto, som är taget i en blandning av dags- och lysrörsljus. Denna kompromiss får duga.
 
Den fyndiga devisen har säkert fått många att gå från ”gillande” till ”köp”. Att dessa gamla pjäser och bestick ger ett varmt gulstick åt bilden tycker jag passar bra. Det får vara kvar.
 
Skyltdockor har alltid fascinerat mig. De har mänskliga drag men ser ändå ut att komma från en annan planet. Där dockan står är det betydligt mörkare än i rummet i övrigt. Jag väljer rätt exponering för hennes ansikte, resten får i värsta fall bli överexponerad. Här klarar dock fullformatssensorn jobbet bra. Det bästa med fullformatssensorn jämfört med APS-C-typen är att den klarar kontrasterna bättre, den har ett större ”omfång”. Sådant kan fotonördar diskutera i veckor. Personligen tycker jag det är ganska ointressant.
 
Ljuset på Naturiosa är på sina ställen dåligt för fotografering. Men en blixt här inne skulle helt ta död på den tidlösa stämningen. Jag valde att jobba i höga ISO-tal, luta mig mot det som gick att luta sig mot, hålla andan och trycka av lika mjukt ”som fotisättningen av en smygande indian i mockasiner”. Med lite träning kan man på så sätt ta skarpa bilder på 1/2 sekund med en vidvinkelglugg.
 
Lampa eller skulptur? Konst eller kitsch? Du avgör – ingen annan. I ett motiv som detta spelar huvudet huvudrollen (ursäkta ordvitsen). Alltså väljer jag rätt exponering på det och struntar i övriga bilddelar, som blev helt ok. Den lilla ljusa springan till vänster låter jag också vara kvar. Visst är det oftast befogat med rena bilder, fria från störande detaljer. Men man ska ofta bryta mot alla regler – de fotografiska, alltså!
 
På sina ställen ser butiken nästan ut som delar av ett hem. Visst är det hemtrevligt? Här flödar dagsljuset in genom ett fönster. Det är bara att tacka – och knäppa.
 
De står nästan i givakt, glasen. Att få stort skärpedjup när ljuset är svagt är ofta omöjligt. Men i denna bild är det ok tack vare vidvinkelgluggen. Med min fullformatssensorkamera jobbar jag nästan uteslutande med en gammal klassiker, en Canonglugg 24/2.8 med rötter i 1980-talet.
 
En svår fotografisk situation är att välja rätt exponering för att få teckning i både utomhus- och inomhusdetaljer – i en och samma bild. Det gäller att välja rätt utsnitt – och att vara uthållig i mörkrummet, läs ”vid datorn”. Ännu svårare blir det i ett motiv som detta som dessutom innehåller många färger och deras reflexer och speglingar. Här valde jag att låta färgerna vara som kameran skildrar dem.
 
Det är ofta lika med bildmässigt självmord att fotografera objekt som är många gånger mörkare än bakgrunden. Då finns bara en lösning: blixten eller annat hjälpljus. Men här gick det bra ändå tack vare att objekten av glas är genomskinliga. Undantaget är kannan till vänster. Den är av keramik och blir följaktligen lika svart ”som en sotare i en kolkällare”.
 
Här gäller samma förutsättningar som i bilden ovan. Hade dessa kannor och skålar varit i keramik i stället för glas skulle kameran skildra dem som silhuetter. Jag försöker att klara mig utan blixt, men ibland går det bara inte. Därför har jag alltid med mig en gammal piratblixt från Hedenhöstiden. Den har flera gånger räddat skivan. Marknaden för begagnade fotoprylar är enorm och priserna låga. Och kvaliteten på grejorna var ofta bättre förr.
 
Rent fotografiskt innebar inte detta motiv några större svårigheter, även om lysröret i taket strör ”kyla” i bilden. Att jag själv ligger i oskärpa känns helt rätt.
 
Antikvariat-delen av Naturiosa. Jag fotograferar uteslutande i RAW-format. Många tror – felaktigt – att det är proffsens format. Det är det förvisso, men det är framför allt nybörjarens. Formatet tål nämligen justeringar på upp mot två tre bländarsteg, ibland ännu mer. Det är alltså tåligt mot felexponering. Den i mina ögon största finessen i modern bildbehandling är möjligheten till ”lokala justeringar”, alltså ändringar av färg, skärpa, ljus i utvalda delar av bilden. Den utvägen har jag använt i bilden ovan, där den ramade kartan högst upp till höger var sotsvart i originalbilden. Tack vare ett kraftfullt redigeringsprogram kunde jag rädda den, trots att den nog är lyft tre exponeringssteg.
 
På originalet ser denna docka mörk och trist ut, liksom flickan på tavlan. Men med ”lokal justering” fick jag dem båda fräscha och korrekt exponerade. Du som jobbat i ett mörkrum minns nog ”pjatten”. Den var den tidens möjlighet till ”lokala justeringar”. Läs om pjatten här, under rubriken ”Efterbelysning och skuggning”.
 
Det marina inslagen är många på Naturiosa. Ljuset här är intressant, det är en blandning av konst- och dagsljus. På originalbilden är den enorma taljan till vänster sotsvart, liksom insidan av tunnan till höger. Det finns ingen kamera i världen som i en enda bild skulle kunna få teckning i både denna bilds mörkaste – och ljusaste partier. Men tack vare möjligheten till ”lokala justeringar” har jag ändå fått en hyfsad teckning i taljan och ”ett icke fullt sotsvart innandöme i tunnan”.
Märkt , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: