Dalsjö II

Fyra personer har jobbat i två år med utställningen om livet på tretton fastigheter utmed havet i Dalsjö, Degerhamn.

– Ändå är det här bara början, säger Birgitta Söderhielm, en av ”de fyra”. Vår förhoppning är att ordna flera utställningar småningom – och på nåt sätt få materialet digitaliserat.

Birgitta Söderhielm, Gunnel Sjöberg, Gösta Wahlgren och Laila Rickardsson i partytältet som rymmer utställningen ”Dalsjö i ord och bild”.

En naturlig fråga är förstås om en sån liten del av världen kan bli intressant även för andra än ”de närmast sörjande”. Svaret är ja. Allt hänger på innehållet och presentationen. Att ta fram tillräckligt med innehåll är nog inte svårt. Gösta Wahlgren har 175 pärmar med ”lokal historia” som han samlat på sig under 55 år.

– Jag har intervjuat massor av människor här i bygden, berättar han. Jag la alltid fokus på hur det verkligen var, alltså fakta. Inga romanskriverier här, inte! Tyvärr ligger nästan alla av dom på kyrkogården nu…

Laila Rickardsson visar mig snabbt genom utställningens alla tretton gårdar – på foton. Den ena är invävd i den andra, även om vissa av dem sålts till andra än genuina bybor. Det finns trådar och skikt åt alla håll och de flesta människor här är mer eller lite mindre släkt med varandra.

På ena sidan av tältet visas fastigheterna i Dalsjö. Laila Rickardsson pekar på sin.
 
Gösta Wahlgren tillsammans med Inga-Britt Thorneman, i dag bosatt i Färjestaden. – Jag är född uppe i Södra Möckleby, berättar hon. Ibland cyklade vi ungar ner hit till kafeet och åt bullar. Min pappa var Carl Trofast som startade affären i Södra Möckleby, som då kallades ”Filial” och som i dag heter ICA Trofast. Min bror Rolf tog över den efter pappa och min brorson Lasse blev Årets Ölänning. Det är en fin utställning men jag blir lite sentimental när jag går runt här och tittar och minns…
 

Låt oss titta på några av de äldre fastigheterna i Dalsjö. Fotona får tala för sig själva. Många är påverkade av tidens tand, men just därför så ”talande och levande”.Som alltid på Alvarsamt kan du klicka på ett foto för att få det större.

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Läs mer om Dalsjö i morgon. Då koncentrerar vi oss på hur man försörjde sig i byn ”på den gamla goda tiden” – som kanske inte alla gånger var så god.

Taggad

Kommentera

