Fototips

Bättre foton utan blixtautomatik

En av nyheterna i Alvarsamt under 2013 blir enkla fototips, ofta grundade på erfarenheter av egna mindre eller större fiaskon. Det blir alltså rent personliga tips som du kan ta till dig helt eller delvis – eller förkasta.

Som fotograf råkar man förr eller senare ut för ”katastrofer”. Man tabbar sig – eller tekniken rasar. Jag har flera gånger glömt att ställa om från manuell till automatisk fokusering, vilket lett till oskarpa bilder och många svordomar. Minneskort och ridåslutare kan plötsligt ställa ut skorna. Ackumulatorer kan gå i ide mycket tidigare än du räknat med. Fel i synkkablar och kontakter kan få den mest hängivna fotograf att bittert ångra sitt yrkesval.

En fotografisk härdsmälta för några år sen fick mig att gå över till M – på blixten. Växlingen till manuell inställning i blixten/blixtarna har lett till säkrare jobb och bättre bilder.

Under en viktig fotografering – man ska veta att alla katastrofer alltid slår till under viktiga uppdrag – slutade den automatiska ljusdoseraren i min blixt att fungera. Jag stod där som ett fån. Efter tio sekunders mental kortslutning slog jag över blixten till manuellt läge, men innan jag hittat lämpliga exponeringsvärden hade artisten jag skulle fotografera lämnat scenen. Ridå.

Av detta lärde jag mig att ofta använda manuellt läge på blixten. Fördelarna är flera. Du tvingas lära dig att uppskatta exponeringsvärdena, vilket är mycket lättare än man tror. Fotona blir jämnare exponerade än med automatik. Fotar man med blixtstuds i tak eller vägg är det sällan man vill ha svagare blixtstyrka än max. Manuell blixt gör att ingen kraschad automatikfunktion kan sabba ditt jobb eller rykte.

Men det är viktigt att kolla på histogrammet att bilderna blir rätt exponerade. Att se fotot i displayen duger inte. Displayen är opålitlig beroende på inställd ljusstyrka och hur ljust det är i din omgivning. Histogrammet visar kalla fakta. Du ser omedelbart eventuell felexponering.

Fördelarna med manuell blixt fick mig att senare gå över även till manuell exponering i kameran. Mer om det i kommande tips.

PS. Det finns faktiskt ytterligare en fördel med manuellt fungerande blixtar. Modeller med automatik, exempelvis ETTL, är mycket dyrare än de utan.

Taggad

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: