Kultur, regalskepp och Orrefors på årsmöte

Det sjuder och puttrar av idéer för södra Ölands utveckling. Det blev mitt starkaste intryck från Södra Möckleby Hembygdsförenings årsmöte i StensalenCementa i går. Jag noterade att majoriteten av de kallade var 60- och 70-plussare. Och som alltid när det gäller kultur var kvinnorna i majoritet. Men är en hembygdsförening kultur? frågar vän av ordning. Självklart! Alla dessa föreningar runt om i landet står för kulturvård och kulturutveckling – ofta i det tysta och nästan alltid på ideell basis – ett i mina ögon stort politiskt feltänk.

Nitton punkter stod på dagordningen men innan man tog itu med dem tände ordföranden Gunvor ”Gugge” Backlund ett ljus och höll en finstämd parentation över Rune Forsberg, en hängiven och duktig hembygdskännare som jag hade nöjet att få träffa under en kyrkogårdsvandring i september 2011. Du kan läsa om den här.

Mötet avslutades med ett långt och synnerligen intressant föredrag av Lars Einarsson, projektledare för arbetet med regalskeppet Kronansom exploderade och sjönk utanför Hulterstad 1676. Vill du läsa mer i detalj om fartyget och dess besättnings hemska öde klickar du här. Alvarsamt har tidigare berättat om Kronan. Du klickar här.

Hembygdsföreningen_1Ett tjugotal av föreningens runt 350 medlemmar kom till årsmötet i Stensalen.

Hembygdsföreningen_2Laila Henell, sekreterare, och Gugge Backlund, ordförande. Ljuset är tänt för bortgångne Rune Forsberg.

Lars_Eliasson_1Lars Einarsson vid länsmuseet i Kalmar var verkligen i stöten när han berättade om regalskeppet Kronan. Lars hör till de få föredragshållare som har förmågan att varva fakta med humor. Ett mycket långt föredrag kändes ”alldeles för kort”.

Hembygdsföreningen_3Mötet förgylldes av ett lotteri med en vacker Orreforspjäs i förstapris. Vem som vann den förbjuder mig min blygsamhet att berätta.

Hembygdsföreningen_4Efter det drygt tre timmar långa årsmötet var ordförande Gugge nöjd. Framtiden ser ljus ut. Slå på högtalarna och hör henne berätta här. Suset i bakgrunden kommer från Cementas roterande ugnar.

Taggad

4 thoughts on “Kultur, regalskepp och Orrefors på årsmöte

  1. Ingalill Morén Hybbinette skriver:

    Tack så trevligt bli uppdaterad och roligt höra Gunvor prata!
    Ingalill M-H

    • degerhamn skriver:

      Ja, Gugge är inte bara duktig, hon snackar bra också. Som tidigare radioreporter är jag van vid att människor ”hackar och tar om och hummar och glömmer och tjatar och…” Snutten med Gugge är oredigerad! 😉

  2. jernis skriver:

    Det mötet skulle jag inte haft nåt emot att vara med på! Inte helt osannolikt att jag nån gång har legat guppande i dyningarna just ovanför Kronan och pilkat torsk – för vid pass femtio år sen. Tänk om en bit av ”botten” ändå hade kunnat följa med upp vid något av alla bottennappen, vilket lyckokast hade då inte det blivit!

    PS. Du har nog skrivit fel namn i inlägget. Tror att det ska vara Lars Einarsson, precis som du skrev i förannonseringen.

    • degerhamn skriver:

      Intressant. Nu för tiden är det nog ingen idé att pilka torsk, eftersom den inte lär finnas. Men Kronan kan du pilka bitar av ännu… (Nu får jag väl Einarsson på mig)

      Tack för påpekandet om namnet. Får skylla på att jag just har opererat ett öga och sitter här med tre fyra gamla par brillor och testar vilket jag ser ”minst dåligt” i. Det finns alltid nåt att skylla på, gud ske lov. 😉

Kommentera

