Sinnesseminarium – Näsa för affärer

När jag såg titeln tänkte jag ”trams”. Men så tänkte jag efter… Och anmälde oss. Och vilket seminarium det blev!

Här ska icke ordas långt och randigt om innehåll och verkan. Extremt kortfattat gick det ut på att marknadsföra i stort sett allt med hjälp av våra sinnen. I dag kan exempelvis doft- och ljudprofiler vara lika viktiga som de grafiska – ja till och med viktigare. Exempel är den brittiska hotellkedjan Doubletree Hotels. Den har i tre decennier bjudit sina hotellgäster på en kaka vid incheckningen. Kakan är unik för just hotellkedjan och bakas på alla ingående hotell i kedjan.

Ett annat exempel känner vi alla: Hemglass med sin tutande försäljningsbil. Den lilla trudelutten – älskad och hatad – är till och med patenterad. I dag kan man faktiskt patentera lukter och smaker, även om det är svårt.

Miljön för övningarna var Kalmar slott. Denna historiska dignitet lämnar ingen oberörd och i dess sällskap finns ingen möjlighet att endast ägna sig åt ”marknadsföring medelst smak och doft”.

Hur som helst… Slottet doftar sten, murbruk, gammalt järn, en aning hav och en gnutta mögel. Men hur smakar ett slott? Jo, lite havssalt, en aning tjära, lite läder. Men det är nog så hårdsmält.

Kalmar_slott_13Slottet har anor från 1100-talet. Det är alltså snart tusen år. Tanken svindlar. Från vattnet kan man gå rakt in i mystiska portar på båda sidor om vallgraven…

Kalmar_slott_02En skräckinjagande flygel med bastanta galler för gluggarna. Man kan bara gissa hur livet tedde sig därinne. Smaken av jord och murbruk ökar i intensitet, liksom dofterna/odörerna ”kaminrök, matos, svett, latrin, sjukdomar”…

Kalmar_slott_03Slottsgården är enastående vacker. En av väggarna restaureras just nu. Men arbetet är så krävande att Statens Fastighetsverk får ta en vägg per år.

Kalmar_slott_04Det är väggen till höger som nu återfår sitt originalmönstrade utseende. Du anar det också på väggen rakt fram. 

Kalmar_slott_05Lektionssalen, ursprungligen en kyrka. Ett femtiotal elever såg på lite avstånd ut som små färgglada prickar. Kolla in takbjälkarna och takhöjden. På den här tiden byggdes inga friggebodar.

Kalmar_slott_06Klart för nästa föreläsning! Eleverna samlas. En man spelar på en flygel. Det doftar kaffe, tjära, parfym, vinterkläder, sommarbomull och trä. Smaksinnet hade just i denna fas gått i ide – på grund av överansträngning.

Kalmar_slott_07Efter en fantastisk lunch hann vi också kasta ett och annat öga på utställningen 800 år av krig, makt och ära. Margaretas gyllene kjortel i purpurfärgad silke är sydd med guldtråd.

Kalmar_slott_08Vi såg också fina modeller av slottet. Här doftade det en aning lim, papp och färg. Smaken av papper och spritpenna steg i intensitet…

Kalmar_slott_09Denna vägg är som hämtad ur en Brügelmålning. Här fick man verkligen utlopp för det man lärt sig om doft och smak och syn- och ljudintryck. Smakerna var många: vildsvinskött, korvar, päron, kronärtskockor, gurkor, pastejer, fågel, hare och fisk. Doften av ”charkuteri” gifte sig med lukten av ”nyskördat”.
Här ska tilläggas att våra egna måltider under seminariet sannerligen inte gick av för hackor. Eller vad sägs om ”kaffe och färgglada Petit Chouxer fyllda med frukost” – till frukost? Till lunch fick vi en ”Ceasarsoppa med glass” till förrätt. Som varmrätt tryckte vi i oss ”rödvinsbrässerad torskrygg med korngryn i rostad morot”. Om smak och doft kan jag bara säga ett enda ord: Gott!

Kalmar_slott_10En vacker måltid, kanske femhundra år gammal. Man hade öga för dukningens betydelse redan då. Många pastejer var gjorda på fågel. Somliga var så fiffigt gjorda att då man ätit en del av den flög en livslevande fågelstackare ut ur den… Frosseriet var tidvis grovt. Johan III:s familj glufsade i sig 300 får – per månad, alltså tio per dag! Med tanke på den sista uppgiften smakade det mesta skit här. Dofterna dominerades helt av spyor.

Kalmar_slott_11Ingen vanlig skjorta från Dressman. Plagget ingår i museets utställning 800 år av krig, makt och ära och har sytts av kostymsömmerskan Mary Engholm. Manteln är Erik den XIV:s kröningsmantel och originalet finns på Livrustkammaren i Stockholm. Erik den XIV var den förste kungen i Sverige som ärvde tronen så han behövde arbeta på sin image: att han var från Gud sänd till att regera landet! Varumärkesbyggande genom ögonfröjd helt enkelt.

Kalmar_slott_12Här tar seminariet slut. Från vänster ser vi föredragshållarna Niklas Broweus, Stephanie Juran och Vanja Franzén. Till höger om bordet Mimmi Mannheimer, slottschef, och Therése Börjesson, projektledare.

Niklas Broweus har skrivit boken Sinnesmarknadsföring. Här kan du läsa en snutt om doft. Stephanie Juran är doktorand vid Institutet för miljömedicin. Hon berättade om hur vårt komplicerade doftsinne fungerar. Vanja Franzén är gourmé. Hon lade ut texten om jätteämnet ”Nation branding, storytelling, smaksinnet & smakprofilering”.

Som avslutning fick vi elever en kul give-a-way. Vi vandrade hemåt över bron över vallgraven. I den varma eftermiddagssolen förhörde vi varandra om dofter och smaker. Den bestående smaken blev ”Bästa seminariet på länge – med bismak av skratt”. Bästa doft blev ”Kulig – en liten trestegsraket byggd på historia, god mat och nytänkande marknadsföring”.

– – –

PS. Den skönsjungande mannen på bilden nedan heter Lamine Cissokho. Han är från Senegal och spelar här på en kora. Se och hör honom här.

Kalmar_slott_00

Taggad

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: