Fotoskola i juli

Att bara ta upp sin telefon- eller systemkamera ”och bara klicka av en bild i all hast” ger sällan bra resultat. Som i allt måste man kunna grunderna för att lyckas och utvecklas.

I sommar kan du gå någon av mina fotokurser och lära dig i stort sett allt du behöver kunna för att tillräckligt bra bemästra din kamera i de flesta fotografiska sammanhang.

Det blir en nybörjarkurs och en för dig som kommit en bit på väg. Vi vandrar tre timmar på alvaret i Albrunnatrakten och utmed kusten vid Södra bruket och här och var stannar vi för roliga, praktiska lektioner och genomgångar. Omfattande kursmaterial ingår.

I nybörjarkursen lär du dig det viktigaste om:
kameratyper, exponering och exponeringsval, andra kamerainställningar, bländarens påverkan av bilden, tydning av histogram, slutartyper och slutartider, bildeffekter och förhållanden mellan bländare-slutartid-ISO, skärpa och oskärpa, bokhe, kamerors och objektivs skärpedjup, objektivval, gråkort och vitbalans, ISO-inställningar, blixten, enkla reflexskärmar (en har du alltid på dig, en annan gör du på en sekund), de vanligaste filtren, olika stativ, att fotografera så att bilden alltid blir skarp – om kroppsställningar, stöd och knep.

Under kursen övar vi:
landskapsfotografering, porträttfotografering, makrofotografering, konventionella och udda beskärningar redan i sökaren, rörelseoskärpa, zoomoskärpa, strålande sol – då behövs blixten! Vi lär om indirekt och direkt blixtljus.

I fortsättningskursen tillkommer ämnen och vi lär oss mer om:
gråkort, gaffling, raw- vs jpg.format, höghastighetsblixtfotografering, reflexskärmar – enkla och proffsiga, porträttfotografering med softbox och paraply, radioexponering, fotografering med slavtändare, fotografering med två eller flera blixtar, användning av trådutlösare och makrofotografering med mellanringar.

Är du intresserad? Mejla då till alvarsamt@yahoo.se för ytterligare information.

En tanke på “Fotoskola i juli

  1. […] lästa inlägg senaste veckan blev Fotoskola i juli. Mest lästa inlägg senaste månaden blev Arontorpsrosen. Mest lästa inlägg senaste kvartalet […]

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: