men det är en annan historia…

Detta inlägg handlar inte om södra Öland. Det handlar inte ens om Öland. Men ibland måste man göra avkall på ämnestroheten. Låt mig få berätta…

min Österlenodyssé nämnde jag i en bildtext ett möte med en man utanför ett hus i Simrishamn… Detta möte blev allt märkligare efter hand. Vi tar det från början:

Pellebilder_6

Jag fotograferade de vackra husen i den gamla stadsdelen av Simrishamn. Han stod utanför ett rött hus, huset på bilden ovan. Jag frågade något alldagligt och vi kom i slang. Han heter Pelle. Han berättade att han bor i Simrishamns äldsta hus, från 1700-talet. Jag sa att jag var på resa genom Österlen, en resa som inleddes i norra delen.
– Jaså, sa Pelle. Var där?
– Jag bodde först på det charmiga vandrarhemmet Gladan & Vråken, sa jag.
– Åh 17, sa Pelle. Jag är uppvuxen på gården bredvid!

Vi skrattade åt detta slumpartade faktum som visade att världen verkligen är liten. Men den skulle bli mindre än så…

Hemma igen ringer Pelle:
– Du förstår vi har vänner på Frösön i Jämtland, sa han.
– Jaha, sa jag. Och…?
– Jo, vi talades vid i dag och av en slump kom vi in på ditt och mitt möte här i Simrishamn och jag nämnde ditt namn…
– Jaha…
– Dom kände mycket väl till dej, sa Pelle
– Men det är omöjligt, sa jag. Jag bor på Öland sen flera år tillbaka.
– Ja men dom minns dej från den tid då du jobbade på Sveriges Radio Jämtland!
– Nu krymper världen så jag knappt kan andas, sa jag. Det är ju åtta år sen jag gjorde mitt sista radioinslag!

Pelle nämnde vännens namn och yrke. Och världen blev ännu mycket mindre; syret tog nästan slut! Jag vill nämligen minnas att jag för tio eller tjugo år sen gjorde ett nyhetsinslag om honom…

Nu vågar jag inte forska mer i fallet. Världen får inte bli mindre! Då kvävs jag.

Taggad ,

Kommentera

