Fyr till fyr: Övre Sjöhagsvägen – återvinningsstationen

Cykelleden Fyr till fyr får ett dramatisk parti mitt i kurvan på Degerhamnsbacken. Där kommer det att störta brant ned mot sjön och stackars den som inte har fullgoda bromsar på hojen. Men vi börjar i andra änden – vid Övre Sjöhagsvägen – och cyklar mot återvinningsstationen. Häng med!

Cykelled_Degerhamn_01Här ser vi sista huset åt söder vid Övre Sjöhagsvägen. Nu vänder vi på klacken och hojar åt andra hållet…

Cykelled_Degerhamn_02Till vänster går Övre Sjöhagsvägen. Nu cyklar vi rakt fram dit näsan pekar…

Cykelled_Degerhamn_03Leden är bred och fin, vältad och klar för asfaltering. Till vänster om leden ser vi industriruinerna nedanför Utsikten – och tennisbanan.

Cykelled_Degerhamn_04Från tennisbanan ser det ut så här åt söder.

Cykelled_Degerhamn_05Väglysen utmed leden!

Cykelled_Degerhamn_06Leden slingrar sig fram. Här somnar man inte på dödstråkiga rakor. Cykla Torngårdsvägen rakt över ön en gång så förstår du vad jag menar.

Cykelled_Degerhamn_07Och här kommer Gugge Backlund i god fart. Hon är bland annat ordförande i hembygdsföreningen. Hon sätter högt betyg på cykelleden genom Degerhamn men hon har sina dubier om backen vid Italienska villan där hon åkte pulka som barn. Där är det brant, som vi snart ska se…

Cykelled_Degerhamn_08Sadelvägen mot Cementa.

Cykelled_Degerhamn_09Hela Sadelvägen från norr mot söder.

Cykelled_Degerhamn_10Italienska villan vid Grimskaftsvägen till vänster och två vägkorsningar tätt på varandra. Här kan det bli rörigt. Cykelleden kommer från vänster på hitre vägen, Sadelvägen, och svänger mot vänster i korsningen. Precis vid gärdsgårdens högra slut går leden vidare upp för den lövtäckta backen några meter till vänster om väglyset. Och där blir det brant!

Cykelled_Degerhamn_11Samma perspektiv som ovan men genom ett teleobjektiv. Stigen upp blir brantare och brantare…

Cykelled_Degerhamn_12Spurten av backen. Uppför blir det inga problem, men hur ska det gå nedför?!

Cykelled_Degerhamn_13Degerhamnsbacken till höger. Pildalsvägen går åt vänster i bild.

Cykelled_Degerhamn_14Infarten till återvinningsstationen. Ovanför den blir det övergångsställe där cykelleden byter sida utmed Degerhamnsvägen – eller Degerhamnsbacken som jag kallar den just här. Det ryktas om stoppljus vid övergången…

Cykelled_Degerhamn_15Vissa sträckor är vägen satt med kantsten. Vi är nu vid övergångsstället. Vägen går upp mot väg 136.