Gräsgårds hamn

Den dag det inte är spännande att fotografera lägger jag smällorna på hyllan. Plåtandet måste för mig vara som pyrschjakt; jag måste ge allt för att hitta och komma nära motivet. Ofta är fotograferandet mycket vardagligt. Men även då måste det vara utmanande. Jag kände det i dag när jag stod i Gräsgårds hamn och både land och hav såg ut som tecknade med kol. Men så… Solen drog upp kjolen en aning och visade hur vardagstrist kan förvandlas till vardagsraffigt – på en enda sekund. Poff! Klockan är 14:39. 1/60 sekund, bländare 6.3, 200 ISO. En minut senare var ljuset blyertstrist igen.

Fyra minuter senare står jag några meter längre norr ut i hamnen och försöker hitta något intressant i sökaren ut över havet upp mot Seby läge. Nej. En ensam skarv sitter på en stenknota långt bort och ser ut som ett sotigt s i den skymning som just är inledd. Den kraken är för långt bort för mitt korta tele. Shit! Inget att plåta! Men då hör jag suset, det där ”gungande vinandet” som jag hört tusentals gånger förr. Upp med kameran åt öster, aningen högre! Poff! Kameran är helt felinställd, alldeles för lång slutartid och för liten bländare. Men i .RAW kan jag rädda två stegs felexponering. Klockan är 14:43. 1/50 sekund, bländare 7,1, 200 ISO.

Inga märkvärdiga bilder. En väderskittrist dag. Beige motiv. Ingen som helst dramatik. Ändå så spännande! Det kommer att dröja innan jag lägger smällorna på hyllan.

Hamnen

svanar

Taggad ,

8 thoughts on “Gräsgårds hamn

  1. Lillemor skriver:

    VI tackar för de korta, korta ögonblicken som gör fotograf och betraktare/bloggläsare nöjda! 😃
    God Jul till bloggare och hustru från Gävle/Sommarskärlövare

  2. Jeanette Sköld skriver:

    Vilka härliga bilder, sluta aldrig och fotografera, vad ska vi som ser alvarsamt på foto vad ska vi titta på då? God Jul och Gott nytt år till dig och din fru.

    • degerhamn skriver:

      Det var fina ord. Tack för dem. Att aldrig sluta fotografera kan jag inte lova. Men jag vill fortsätta så där en 50 år till… Frun hälsar och vi önskar dig en snöfri God Jul och Gott Nytt.

  3. Torbjörn Hartman skriver:

    Gräsgårds hamn är en liten ursprungspärla nära oss. En liten variant av Bläsinge hamn. Hit cyklar vi inte så sällan med en fikakorg och bara tar in miljön i alla dess aspekter. Dock har vi inte varit där i december månad förrän nu. Tack för fina bilder!
    Vi har hört att William Turner nu finns att tillgå på film. Mike Leigh står för regin. Kan va´nå´t.
    Nu är vintersolståndet passerat och dagarna kommer framöver att bli längre, men än så länge ligger det still några dagar. Solen går ned någon minut senare för var dag nu, men solen går också upp en minut senare så det jämnar ju ut sig.Ca en vecka till dröjer det innan dagen totalt ökar med råge. Härligt!
    Vi önskar alla Ölänningar på plats eller i förskingringen en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År 2015. Må detta bli ett cykelns år, och att tiden och naturen läker fyr-till-fyr såren i Amazonas!
    Hilsen!

  4. Jan Sellman skriver:

    Jag ville jag vore,,,, Dina fantastiska foton väcker underbara minnen till livs.Du och Din familj önskas Ett Gott Nytt År!! (med många härliga tips och Ölandskommentarer via text och bild.

Kommentera

