hårt motljus med stora kontraster

Motivet nedan är svårfotograferat. Skillnaderna i ljusintensitet mellan trianglarna på var sida om den blå linjen är stora – sannolikt fem till tio bländarsteg. Det syns inte på denna redigerade bild, men ursprungligen badade den övre delen i solreflexer medan den undre var nästan sotsvart. Hur hittar man då bästa exponering för ett så hopplöst motiv? Eftersom rutan/ringen/kvadraten i sökarens mitt ofta både mäter ljusintensiteten och ställer in skärpan är automatläget ett dåligt inställningsalternativ. Jag gör så här:

  • manuell inställning – jag mäter ljuset och ställer in exponeringen vid röda ringen där ungefär lika mycket kommer med av motivets ljusaste som mörkaste del. Se även inlägget om gråkort.
  • skärpeinställningen gör jag vid den gröna rektangeln. Eftersom skärpedjupet är mycket längre bakom än framför fokus ställer jag som regel in skärpan vid 1/3-del av det totala avståndet i motivet.
  • när jag nu trycker av får jag en bild som är skarp där den ska vara skarp. Med lite tur är också ljusskillnaderna i motivet något så när okej. Men fem till tio bländarstegs ljusskillnad klarar ingen kamera av. Mycket tid får alltså läggas på följande bildbehandling. För just denna bild innebär det att få ned exponeringsvärdena i den övre triangeln och upp dem i den undre. Jobbar man i .jpg blir det marigt för att inte säga omöjligt. Kör man .raw finns chanser till en lyckad bild med acceptabla kontraster.

Ska jag ge ett enda råd till dig som går i kamerainköpstankar blir det detta: Köp en smälla som förutom .jpg också kan ta bilder i .RAW-format. Det bildformatet finns numera inte bara i systemkameror, utan även i många kompaktkameror – och i några enstaka telefonmodeller. Men om du inte bildbehandlar själv har du ingen nytta av .raw Formatet kräver nämligen både tid och intresse för att lära mera om fotografins problem och möjligheter.

svårbild

Taggad

Kommentera

