Fuji X30 uppfyller mina krav

Förra inlägget avslutade jag med ett råd om kompaktkameror: Att de även kan fotografera i .RAW

När jag nyligen köpte min senaste kompakt ställde jag fyra krav: RAW, blixtsko (hot shoe), bildstabilisering och optisk sökare. Man får då färre än tio modeller att välja mellan – om man vidhåller kravet på ett kompakt format. Jag valde Fujis nya X30. RAW-formatet ger större bildbehandlingsmöjligheter, blixtsko ser jag som ett absolut krav eftersom jag nästan alltid jobbar med indirekta blixtar, bildstabilisering tillåter längre slutartider och optisk eller elektronisk sökare som ger bättre motivuppfattning och stabilare kamerahållning mot pannbenet än att hålla kameran på raka, darrande armar och glutta in i en display över en halvmeter bort.

I några kommande inlägg ska jag recensera Fuji X30. Och naturligtvis visa bilder tagna med den…

FujiX30

Taggad

4 thoughts on “Fuji X30 uppfyller mina krav

  1. urbananjar skriver:

    Jag hade föregångaren X-10 och var väldigt nöjd med den tills den pajade i somras. Skaffade innan jul en Leica D-lux typ 109 som är väldigt lovande. Sökare har den, dock inte optisk utan elektronisk. https://svar42.wordpress.com/2014/12/29/leica-d-lux-typ-109-de-forsta-intrycken/

    • degerhamn skriver:

      Leica är alltid kvalitet, även om de kanske inte riktigt hänger med lika bra i den digitala som i den analoga världen. Men smakar det så kostar det; det går väl runt två Fuji X30 på en Leica 109. 😉

      • urbananjar skriver:

        Ja, den är lite dyrare, men de enklare Leica-modellerna är i princip dekaltrimmade Panasonic Lumix. Tidigare har Leicamodellerna varit väldigt mycket dyrare, men den i det här fallet är är prisskillnaderna mellan modellerna relativt måttliga.

        Om den sen är bättre än en X-30 är nog mer än tveksamt. För att avgöra det skulle vi nog få ställa upp dem mot varandra och ta samma bilder i diverse märkliga ljusförhållanden.

        Det finns alltid ett visst nåt av vana och irrationalitet i såna här val. Ta alla fighter om Nikon kontra Canon…

        • degerhamn skriver:

          Ja, så är det. Träning och ambitioner är viktigare än själva smällan – som endast är ett simpelt verktyg, ”helt värdelöst” i jämförelse med det mänskliga ögat. 😉

Kommentera

