häng med på kafé !

Slå på datorns högtalare och klicka här – för att komma i rätt stämning.

Snart har dom hållit öppet året runt i hundra år, Gårdby kafé och lanthandel, en udda pärla i Ölands kaférepertoar. Vi var där i lördags och trots kura-skymning-väder med snöslask och hårda vindar kom ideligen nya besökare för att njuta av de bakade läckerheterna. Förra gången vi var här, liksom denna, lämnade vi stället i känslan av att ha gått upp fem kilo under bara en enda smakrik och njutningsfull timme.

Jag passade på att hårdtesta min nya fickkamera Fuji X30 och tog för givet att den med sin lilla sensor skulle få bita i gräset i den ljussvaga kafémiljön. Naturligtvis kan den inte matcha en systemkamera, men jag tycker ändå att den klarade jobbet bra, trots stora bländaröppningar och 1/40 sekund vid 400 ISO. Det är inga roliga utgångsvärden, inte ens för en fullformatare.

Fotona nedan är tagna med X30 i Fujis Classic Chrome, ett slags ”filmhärmningsläge” som ger svaga och relativt kalla färger.

 Gardby_01Trots nästan vidöppen bländare är skärpedjupet stort tack vare den lilla sensorn. Jag uppskattar också att Fuji brutit de senaste årens löjliga ”pixelrace” och insett att tekniskt bra bilder kräver annat än många pixlar. X30-modellen ståtar med bara 12M.

Gardby_02Här finns kaloribomber i olika smak och styrka att välja mellan! Ljuset är svårt med motiven bakom glas men X30 klarar uppgiften bra.

Gardby_03Ett knepigt ljus för alla slags kameror: blandljus, alltså dagsljus mixat med glödlampor och här även med stearinljus. Klart godkänd färgåtergivning.

Gardby_08Skärpan är lagd på vågen, en knapp meter från kameran. Väggen bakom ligger tre fyra meter bort.

Gardby_09Blandljus igen. Gulaktigt glödlampsljus inne, blåkallt ljus ute i snöslasket. Mitt betyg är godkänt med spets. Just i denna bild är Classic Chrome-känslan som tydligast med sina nedtonade färger åt det kalla hållet.

Gardby_07Bra lyster, mjuk skärpa och fin återgivning av svaga färger, både kalla och varma.

Gardby_06Här spelar Classic Chrome ut hela sitt sobra register. Udden är bruten på alla färger – ett perfekt anslag i exempelvis coola reklambilder med retro-känsla.

Gardby_10En närmast felfri återgivning av motivet.

Gardby_04X30 klarar den blandade ljussättningen bra. Motivet är ”rena skräcken” för alla slags kameror.

Gardby_05Svåraste motivet i hela bildsviten. Orkar kameran teckna vit snö fastän det finns risk för blåstick från bilen och gulstick från kaféets glödlampor? Svar: X30 orkar!

Gardby_15Denna och bilderna nedan är tagna i butikerna intill kaféet: Sigfrid Rudbergs Diversehandel, respektive Gårdby Manufaktur & Konfektion. Med Fuji X30 går det utmärkt att få fram mjuka nyanser i ett kontrastrikt ljus.

Gardby_14Här har jag ”sugit ur” en del färg i motivet för att bara få kvar en lätt grå-sepia-nyans med blå anstrykning på glasens kanter.

Gardby_12Ett i stort sett färglöst motiv skildras bra av kameran. Många kameramodeller har en tendens att ge för kraftig färgåtergivning i .jpg-läge, något man inte kan beskylla X30 för.

Gardby_11Färglös fond med färgstark front återges helt okej. Hittills är jag mycket nöjd med Fujis X30-modell. Men snart ska jag sätta den på ännu hårdare prov…

Taggad ,

4 thoughts on “häng med på kafé !

  1. Torbjörn Hartman skriver:

    Det är fantastiskt fint och balanserat ljus i samtliga Dina bilder från lanthandeln och kaféet. Därtill den roliga ljudkulissen som tilltugg. Vi har också varit där tidigare. Det är helt klart en ostpärla!
    Du verkar helnöjd med ditt nya skjutjärn. Väldigt trevligt att få Dina tekniska aspekter därtill. Det gör att man upptäcker bilden på ett djupare sätt.

    Just nu fylles himlen i Skåne med ett stort svart moln. Dagen förmörkas. En snabb blixt. I samma sekund ett kraftfullt men dovt muller. Massor med snö som snabbt smälter igen. Nu skiner solen!Typisk Skånevinter.
    Vi går mot ljusare tider.!Nu har dagen här ökat med minst 35 min!

    • degerhamn skriver:

      Vad roligt, då är vi åtminstone två som gillar resultatet från min nya smälla. Jag köpte en gång en kamera för massor av tusenlappar som jag nästan omedelbart tyckte illa om. Nu, fem år senare, är den min ögonsten. Så kan det gå. Förhoppningsvis blir min lilla Fuji en bestående kärlek – det sa faktiskt klick redan vid första ögonkastet.

      Innehållet i min blogg är alltid en avvägningsfråga. Jag vill inte bara visa ”Ölandsfägnad”, utan varva med lite ”fototeknik på mitt sätt”, överraskningar, ledare, kuriosa ”och sånt som händer”. Ibland blir det lite för mycket av det ena, ibland av det andra. Men så är det – alltid – här i livet… ;

      Tack för dina 35 minuter. De uppskattas. I går trodde vi att solen hade sjappat till nån annan galax…

      • Torbjörn Hartman skriver:

        ”Bättre lyss till en sträng som brast än att aldrig spänna en båge.” ( Werner v H )
        Som en liten kommentar till din: ” ibland blir det för mycket..”
        Hilsen!

Kommentera

