1 600 ISO

När man skruvar upp ISO-talet till 1 600 på en kompaktkamera brukar sensorn börja vrida sig i digital tarmvred och pixlarna tändas och blinka som tomtebloss. Därför blev jag glad över testbilderna från min nya Fuji X30 tagna under sen eftermiddag på årets hittills gråaste och tristaste och mörkaste dag. Motivet är den knäckta vingen på väderkvarnen vid Albrunna trafikplats.

1600ISOExponeringsvärden för .RAW-versionen 4 000 x 3 000 pixlar: 1 600 ISO, 1/80 sekund, bländare 7.1 Bruset är lågt, detaljåtergivningen bra, vinjetteringen nästan obefintlig men distorsionen är kraftig. Visst är jorden rund men här är rundningen överdriven.

JPGversionenJPG-versionen – som blir i 16:9-format – är tagen direkt ur kameran och bara förminskad till 1 500 pixlars bredd. Återgivningen är helt okej och distorsionen är helt borttrollad. Färgerna är dock i mitt tycke en aning bleka.

200ISOSamma motiv men taget i .JPG och 200 ISO, en aning behandlat i Photoshop. Totalintrycket blir – naturligtvis – tydligare. När man ser dessa tre versioner av samma motiv, tagna inom samma halvminut, förstår man att det inte finns någon spikad verklighet i den fotografiska världen. Alla kameror ser saker och ting på olika sätt, liksom vi människor. Det finns ingen ”exakt eller sann verklighet”, bara versioner och tolkningar av den. Man ljuger alltså inte om man påstår att kameran ljuger.

Taggad

2 thoughts on “1 600 ISO

  1. Anonym skriver:

    Angående JPG-versionen tagen direkt ur kameran:
    Är färgerna verkligen så bleka? Jag tycker att bilden är något för ljus (syns tydligt på tvärsnittet av träbjälken). Möjligen fattas lite kontrast? Ljuset för dagen verkar ju ganska grått/dovt också. Men färgen på gräs och mossa är inte bleka. Som jag ser det är färgerna naturliga. Som det ser ut i januari. Jag tycker inte man ska manipulera färgerna för mycket. Försköna. Det kan ju vara frestande för att få en riktigt snygg bild, men det ”likriktar” bilderna och gör upplevelsen tråkig. Ibland tycker jag att du har en tendens till denna ”försköning”, tyvärr. Tack ändå för många fina och intressanta bilder från vårt kära södra Öland!

    • degerhamn skriver:

      Tack för dina intressanta synpunkter. Som jag brukar säga: Det finns ingen verklighet, bara tolkningar av den. Alla kameror skildrar den så kallade verkligheten på olika sätt, precis som olika filmer, framkallare, fotopapper, sensorer, bildskärmar, skrivare. För mig är inte en bild verklighet, utan ”bara bild”. Jag vrider och vänder på bilder, trissar upp och tonar ned, precis som jag försöker göra med språket. Jag är alltså minst av allt en realist! 😉

Kommentera

