dagens ölandsbild 104

svartvit_RAWJa visst är det samma motiv som i föregående inlägg, men nu i svartvitt. I dag finns många möjligheter till spännande svartvitkonverteringar av färgbilder, och jag tror denna bildtyp har framtiden för sig. Färg distraherar ibland och stjäl fokus från ”fotots eventuella själ”. Utgångsbilden här är alltså ett färgfoto som är bildbehandlat i programmet Camera Raw. Det finns ingen konverteringsmetod som kan klassas som ”bäst”. Det finns dussintals och var och en av dem kan vara bra, dålig eller optimal för en viss typ av motiv. Var alltså skeptisk mot folk som säger att de hittat ”den oslagbara metoden”. Hen ljuger.

Taggad ,

4 thoughts on “dagens ölandsbild 104

  1. Tony skriver:

    Jag gillar att du lägger en svart ram runt bilden, Tycker man får ett djup i bilden och mer
    ”intensitet”. Det är väl som på vanliga tavlor att ramen har betydelse för hur bilden upplevs. Synvilla kanske men jag är väl lättlurad. Tror som du på en renässans för sv-vitt.
    Ta en sån enkel sak som ett klassiskt bröllopsporträtt väl ljussatt, hur bra kan det inte bli utan färg som ”stjäl fokus”. Tidlöst !

    • degerhamn skriver:

      Jo, svartvitt känns befriande i en tid som bildligt sett drunknar i färg.
      Det är faktiskt inte jag som lägger den svarta ramen. Det är WordPress, men bara på ”den lilla bilden”. När du klickar upp den i full storlek är ramen puts väck. Förr ramade jag ofta. I dag är jag återhållsam med ramverk. Men när exempelvis himlen är lika ljus som papperet/sidan bakom fotot kan jag lägga en tunn ram – helt enkelt för att visa ”att här tar bilden slut”.
      Ram eller inte? Livet är att välja. 😉

  2. Tony skriver:

    Visst är det ett val, ram eller inte.Färg eller svartvitt?
    Min tanke var närmast att våra hjärnors subjektiva uppfattning av bilden kan påverkas omedvetet av den svarta ramen etc. Tycker mig ”se” det om jag tänder och släcker ramen i detta fall.
    Två grå fält (identiska) , en bild eller enfärgat, kan uppfattas som ljust eller mörkt om man sätter dem i förhållande till en ljus eller mörk ram ( passepartout.) Något som egentligen inte har med själva bilden att göra men som ändå kan påverka hur bilden uppfattas. Det blir liksom lite photoshop i hjärnan automatiskt. T.ex om man gör ett bildspel kan det vara användbart.
    Nej nu blev det för mycket foto.
    Det är ju för att hålla mig uppdaterad om södra Öland som jag läser din blogg.

    • degerhamn skriver:

      Nej då, för mycket foto kan det inte bli. 😉
      Håller med om ramens betydelse. Den är ju ursprungligen tänkt för att förstärka bilden, göra det enklare för blicken att fokusera på innehållet. Men som i allt annat styrs fotomarknaden av trender och flugor. Vissa tidsperioder var allt ramat. Sen skulle allt vara oramat. Och nu…

Kommentera

