ostliga vindar

Det är inte ofta det blåser ostliga vindar på södra Öland. Men för några dagar sen blåste ”hon Ostan” och havet bytte kameleontiskt färg över bara en natt och blev gråare än kalksten. Dessutom såg det misstänkt rent ut, som behandlat med ozon. Har någon en förklaring? Min högst ovetenskapliga teori är att ostliga vindar för ut ytvattnet från Ölands västra sida, och att detta vatten ”kompenseras” med saltare, tyngre vatten från djupen. Om min teori håller: Kan saltare vatten se gråare ut än ett sötare?

Se också detta salta inlägg.

havsvatten (2)Strandbit i Degerhamn med ett mycket annorlunda ”gråvatten”, nästan chockerande rent. Dock har jag lärt mig att även ett starkt förorenat vatten kan se friskt och fräscht ut. 

havsvatten (1)Om kalk är grå är havet ännu gråare – vid ostliga vindar.

Taggad

6 thoughts on “ostliga vindar

  1. Anonym skriver:

    Hej!
    Salt vatten är klarare än sötare vatten. I våra vattendrag finns nämligen mängder av väldigt små partiklar, utspolade från naturen. De små partiklarna är svagt laddade på ytan vilket gör att de repellerar varandra och håller sig ”svävande” i vattnet och sjunker därför inte. Ljuset från solen bryts och sprids åt alla håll när det ”studsar” mot partiklarna vilket gör att vi uppfattar vattnet grumligt. I saltare vatten sjunker dock partiklarna till botten pga saltet ungefär neutraliserar laddningsrepulsionen mellan partiklarna vilket gör att partiklarna slår sig samman, blir tyngre och sedan sjunker ner på botten. Därav ger saltare hav ett betydligt klarare vatten än tex Östersjön. I insjöar är salthalten än lägre vilket skapar det mörka vatten insjöar kännetecknas av.

    Ett ”giftigt hav” kan innehålla gift som inte nödvändigtvis föreligger i partikelform, utan som snarare är molekylärt upplöst i vattnet. Ljuset bryts inte av enskilda molekyler och vattnet uppfattas därför lika klart som rent vatten.

    Jämför med mjölk (3 % fett i vatten) där fettet återfinns i små droppar vilka sprider ljus och vi upplever mjölken vit. Om vi istället tar tex socker i vatten löser sockret upp sig molekylärt och vattnet förblir klart och genomskinligt.

    Den ”grå” kulören är jag dock svarslös för.. Kanske var himlen grå den här dagen och vattnet reflekterade detta?

    Hälsningar
    Lasse, daglig läsare av bloggen, fritidsboende i Södra Möckleby och ytkemist

    • degerhamn skriver:

      Bäste ”ytkemist”. Tack för imponerande och utförligt svar. Vilka kunskaper du besitter i ett intressant men ganska udda ämne! Jag spar ditt inlägg i min privata akvariedagbok, som mest handlar om just vatten och mindre om fisk och växter. Det du skriver verkar rätt och rimligt och som akvarist vet jag att vatten inte ”bara är vanligt vatten” utan en märkvärdig soppa med unika egenskaper.

      Återstår frågan om den grå kulören. Min fru och jag kan bara säga att ”det lyste intensivt grått om vattnet”. Det kändes nästan ”magiskt”.

      Till eventuella akvarister kan jag berätta att jag sen länge hämtar detta bräckvatten för kläckning av artemiaräkor till yngel. Detta vatten med tillsats av jodfritt havssalt ger mycket bättre kläckningsresultat än kranvatten med samma tillsats.

  2. Ann-Cathrine Nilsson skriver:

    Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

  3. jernis skriver:

    Fast med praktisk svartvitkonvertering behöver du ju int’ vänt’ på ‘na.

Kommentera

