kravallstaket in mot forna Amazonas

Den del av cykelleden Fyr till fyr som norrifrån leder in mot det ”Ölands Amazonas” som inte längre finns har nu försetts med ett räcke, modell ”minst sagt iögonenfallande”. Från stranden kan man tro att man byggt om Bergstigen till motorväg. I Stockholm finns ett skönhetsråd. Många anser att det också skulle behövas i Kalmar. Jag tycker det borde införas även på Öland.

DSCF1398Om man inte vet att räcket leder utmed en cykelled kan man tro att det hör till en motorväg.

DSCF1368Här har man i generationer gått och cyklat på en enkel, naturlig ”väg”. Nu ska metallkonstruktioner som för tankarna till kravallstaket rita blänkande linjalrak linje utmed den vackra strandslänten.

DSCF1379Från hamnen vid Södra bruket.

DSCF1409Från stranden.

DSCF1356Just denna del av Bergstigen var tidigare en av södra Ölands vackraste utsiktsplatser, det perfekta läget för naturintresserade flanörer och romantiska solnedgångsälskare. Hur mycket som nu känns naturligt och ursprungligt är upp till var och en att bedöma. Personligen tycker jag konstruktionen mer hör hemma runt en parkeringsplats i storstad än vid kusten i en av Sveriges minsta och känsligaste glesbygder. 

Taggad , ,

18 thoughts on “kravallstaket in mot forna Amazonas

  1. Tony skriver:

    Det är väl ändå lite tragiskt att se att man FÅR göra så här .DÄR !! Hade det varit utmed 136an kunde jag förstått det.
    Men ska man göra ngt så gör man det ordentligt med en gång.Det blir väl asfalt också så att man kan köra snösvängen om det nu skulle behövas För cykelvägen skall väl brukas vintertid .
    Varför inte ta grön asfalt. Det kan inte vara så störande . ELLER?

    Det har nog att göra med landerosionen. Naturligtvis är det för att ni inte skall komma för nära vattnet och bli blöta om fötterna.Ni borde tacka era framsynta politiker.
    Ingen som vill bygga ett höghushotell som landmärke .Passa på!

    • degerhamn skriver:

      Varför bara ett höghushotell? Lika bra att bre på med en pizzeria, en parkeringsplats och ett stort lagerhus i blank, korrugerad plåt!? Svart asfalt med vita linjer, bör det vara! Och många vägmärken. Ordning och reda, löning på fredag.

      Och varför denna överbeskyddande inställning? Klarar vi inte att cykla på en led bred som en bilväg? Är alla knökfulla? Vi hojade Banvallsleden… Den går på nedlagd banvall mellan Sölvesborg och Olofström och är 35 kilometer lång. Ibland går den så högt att man har trädtopparna i ansiktshöjd. Men där har man inget räcke. Man utgår från att cyklisterna använder insidan.

      Det märkliga är att det bara för 50 år sen fanns en inbyggd känsla för mått och proportioner – hos nästan alla. Se bara på landsbygdens bondearkitektur. I dag saknas den hos många, även hos så kallade ”professionella”. Det verkar som om man inte ser helheten, bara sin egen lilla tårtbit – och värnar den.
      /Staffanhälsningar

  2. Lars Henell skriver:

    Jag kan se framför mig horderna av gående och cyklister under morgon- och kvällsrusningen mellan Albrunna och Södra Bruket som har levt farligt och behöver omfattas av detta säkerhetstänk och tänker på den ständiga oron jag haft i kroppen att jag och någon överförfriskad person skulle krocka just här under min promenad och att någon av oss skulle tappa balansen och falla nedför rödfyrsslänten och bli helt röda i nyllet och ändalykten. Nu behöver jag inte oroa mig längre och känner mig helt trygg i fortsättningen. Kanske ansvarig för det här kravallstaketet hämtat sina uppgifter direkt från Facebook, där det brukar stå för företag som är sugna på att annonsera ”Du kan nå 80000 personer i närheten av Degerhamn”…?

    • degerhamn skriver:

      Broder. Tack för tipset. Nu kan jag alltså snabbt och enkelt nå 80 000 people bara i Degerhamnsområdet. Jag har mycket att lära om de lokala förhållandena, märker jag. Skönt att du – äntligen! – känner dig trygg. Vad jag förstår kan vi nu hoja hur packade som helst utan risk för ”släntrullning”. Dock påstår polare att man lätt mister huvudet – eller åtminstone innehållet däri – om man cyklar omkull och slår pallet i nedre räcket. Trots detta tänker jag kämpa för räcken utmed hela cykelleden. De bör vara rejäla och åtminstone tåla ett a-vapenanfall. Det blir drygt 20 mil kravallstaket, för naturligtvis ska båda sidor ”tryggas och säkras”. Tänk dig tjugo mil rejäl svensk säkerhet… Det blir kanske nåt för Guinness Rekordbok? Skål!

      • Lars Henell skriver:

        Tack Staffan att Alvarsamt står upp för oss ”osäkra” individer. 20 mil kravallstaket Öland runt vore en dröm och är en minsta förutsättning för att jag skall våga mig ut på cykelleden. Då har projektansvariga ändå glömt hotet ovanifrån. Vildbisvärmar, hagel stora som pingisbollar kan förekomma, Putins drönare kan närsomhelst dyka upp…Säkrast kanske ändå att bygga en cykeltunnel mellan Albrunna och Grönhögen, kosta vad det kosta vill? Salute!

        • degerhamn skriver:

          Putin, ja… Tänkte inte på honom. Det får bli en tunnel! 😉
          Snart är det vår… Minns du Bukiniczia cabulica? Finns nåt lika spännande att berätta om i år, tro? Nåt taggigt, livsfarligt, köttätande kaktusmonster, exempelvis?

  3. Torbjörn Hartman skriver:

    I all enkelhet skulle jag kunna tänka mig ett litet skyddsstaket vid cykelvägen över det lilla vattendraget i Amazonas kompletterat med en skylt: – Varning för Alvar och Kjell!

  4. Torbjörn Hartman skriver:

    Nej, men om man tittar mycket noga i vattenkanten vid tidig gryning kan man se ett par gråa vettar som ilar omkring och städar. De brukar kalla varandra för just Alvar och Kjell.
    Detta alltså enligt helt anonyma källor.
    Hilsen!

  5. Jeanette Sköld skriver:

    Hahaha, mycket roliga kommentarer, kanske dom satt dom fel, kanske ska vara i mitten, då kör man ju inte på varann.

  6. Anonym skriver:

    Blir bedrövad av att se förändringen av denna vackra sträcka!
    Så förfulande, så sterilt och missplacerat detta räcke. Så ledsamt att se.
    Varför ett räcke över huvud taget? Om nödvändigt, kunde det inte varit ett diskretare? Ett lägre träräcke målat i färg som smälter bättre in i omgivningen?
    Men igen, behövs verkligen ett räcke här? Hur många fall nerför rydfyrsslänten har historien uppvisat? Någon som vet ett enda?
    Hur länge ska ”vanligt folk” stilla tiga och acceptera att landskapet förstörs på det här sättet. Jag undrar.

    • degerhamn skriver:

      Många tycker som vi, men väljer att tiga. Det vet jag. Det är typiskt svenskt; ”det blir som det blir”. Min fajt går dock vidare – även om allt redan är förlorat… 😉
      Lösningen skulle kunna vara som du skriver: ”Varför ett räcke över huvud taget? Om nödvändigt, kunde det inte varit ett diskretare? Ett lägre träräcke målat i färg som smälter bättre in i omgivningen?”.

      Cykelvägen genom Degerhamn är ju underbar, förutom den löjeväckande backen i Degerhamn där det råder cykelförbud! Bron vid Alunvallen blev snygg. Räckena där är fula men går att acceptera. Men samma typ av räcken vid rödfyrsslänten ger ett synnerligen malplacerat intryck: ”kravallstaket mitt ute i guds fria natur”.

      Vad jag har hört har ingen ramlat ned för rödfyrsslänten. Det finns betydligt farligare ställen att stängsla in: Södra sidan av Strömgatan, Utsikten mot Kalmarsund med flera. Där kan man störta lodrätt och garanterat slå ihjäl sig.

      Kampen fortsätter… Riv stängslet! är ett lämpligt förstakrav.

  7. Lars Henell skriver:

    Rykande färsk information slår fast att det är Trafikverket och deras trafiksäkerhetsskäl som åter gör sig påminda och ligger bakom kreationen med kravallstaket utmed cykelleden. Kunde man då inte valt något mindre iögonfallande material för detta ändamål (citerat från min källa)? Nix, menar Trafikverket och hänvisar till dess säkerhetsnormer och som kommer att vara lika utmed hela ledens sträckning! Därför, lugnande besked angående Alvarsamts oro och fortsatta kamp för räcken utmed hela leden och undertecknads farhågor angående morgon- och eftermiddagsrusningen mellan Albrunna-Södra Bruket. Trafikverket klarar biffen. Verklighet och dikt flyter samman…

    • degerhamn skriver:

      Jag har vidarebefordrat ditt besked till Sune Flisa. Han kräktes! Han tål inte mera nu. Han sa att han ska gå i ide igen ute på alvaret. Jag har också fått mera input från polare. Han har rätt. Kör man in i räcket så skallen smäller i nedre vågräta metallröret förs man av farten fram till första lodräta rör där halsen dundrar in. Antingen krossas hela nyllet eller luft- och matstrupen. Eller värre: Nacken knäcks på den annars så friska och levnadsglada cyklisten. Trafikverket i länet är uppenbarligen uppsamlingsplats för de stora tänkarna. Minns chikanen i Torslunda, vansinnet i Kastlösa och den nyligen höjda fartbegränsningen från 50 till 60 i södra Ölands farligaste dubbelkorsning, den vid Almérs. Trafikverket borde haffas av sheriffen. Verklighet och andlig gikt flyter samman…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: