recension: Fuji x30

FujiManuell zoom, intressant filmsimulering, enorma bildserier, rejäla vred och logiska knappar, en sökare som gör natt till dag, blixtsko, bildstabilisering och makalöst fina .jpg-bilder. Det är X30 på tre rader. 

Funderar du på att köpa en fickkamera? Är runt 5 000 kronor ett lämpligt pris har jag ett förslag: Fuji X30. Jag har nu fotat med den en månad och är kort och gott imponerad. Men observera att mina omdömen är helt subjektiva och inte på något sätt resultatet av vetenskaplig analys.

Allra bäst tycker jag är kameran är på att ta .jpg-bilder. Jag, som mest jobbar i .raw, är helt överväldigad av det smällan presterar. Är man något så när noggrann med exponeringsvärdena kommer jpg-bilderna helt perfekta direkt ur kameran – något jag tidigare sällan har upplevt.

JPG-filerna blir 4-6 MB stora, RAW 18 -20 MB. De senare kan konverteras i Adobes DNG-Converter till .dng och minskar då några MB i storlek. Videofunktionen har jag ännu inte testat. Att döma av nät-recensioner klassas X30 som videokamera oftast som ”godkänd men medelmåttig”. Fuji X30 är alltså en idealisk liten kompis för foto, men du som också videofilmar bör kanske tänka dig en annan modell.

+

  • mycket god bildkvalitet – i systemkameraklass. JPG-bilderna blir underbara – även vid 1 600 ISO. Högre har jag inte använt – ännu
  • gediget, metalliskt intryck
  • många inställningsmöjligheter, lättfattligt presenterade
  • intressant filmsimulering
  • ställbart dynamiskt omfång
  • flera bildformat
  • åt alla håll flyttbar fokuspunkt i sökaren
  • utsökt sekvenstagning, tag 999 bilder exakt när du vill med av dig fastställda tidsintervaller. Användbart för naturstudier, ”spaning”, väderregistrering. Själv använder jag den till omärkliga och ljudlösa studier av skygga akvariefiskar
  • ljus sökare – ”visar dag fastän det är natt”
  • gaffling (bracketing), tre alternativ. Ett måste vid svåra ljusförhållanden och .jpg-format
  • vridbar monitor
  • extremt snabba och långa bildserier – även med samtidig lagring av JPG och RAW
  • bra batteritid
  • bra menysystem på många språk
  • linslocket – ett enkelt plåtlock som du sätter dit manuellt – utan ”mekaniskt känslig draperikonstruktion” som går sönder bara man tittar på den. Jag har haft tre Canon Powershot-smällor som lagt av då lamellerna i objektivskyddet hängt sig. En modell – den dyraste – sa god natt efter bara fyra bilder! På en annan fick jag byta hela objektivet, vilket blev nästan lika dyrt som en ny kamera, eftersom garantitiden hade gått ut
  • enkel manuell zoom av lagom omfång: 28-112 millimeter
  • slutartidsratten kan tryckas in för kraftig inzoomning
  • fiffigt läderfodral, extra utrustning för 850 kronor

  • distorsion i raw
  • en blunder: Det går att stoppa i acken felvänd
  • något sladdrigt hjul för slutartid
  • acken kan bara laddas i kameran, men extern laddare finns att köpa
  • dålig manual på papper, bra på CD
  • motljusskydd kan bara köpas tillsammans med filter och linslock för runt 500 kronor
Taggad ,

One thought on “recension: Fuji x30

  1. […] Redan i februari 2015 recenserade jag kameran i denna bloggs föregångare, alvarsamt. Vill du läsa vad jag tyckte då klickar du här. […]

Kommentera

