”logik”

Det blir alltså ingen sänkt hastighet genom Albrunna – som byalaget vill ha. Alla instanser säger nej. Fakta finns i Barometern om både ansökan och beslut. Alvarsamt väcktes i morse av vår medarbetare Sune Flisa. Han röksignalerade. Tonen var frän. Han var minst sagt upprörd.

Jämför den hårt trafikerade kostigen genom Albrunna med den flygfältsbreda autostradan genom folktomma Kastlösa, skrev han och fortsatte: I Albrunna får man dra på i 70, i Kastlösa somnar man vid ratten i maxhastigheten 40! Låt mej som länets enda neutrala, kunniga och sansade reporter få ta hand om fallet i en ledare – mot skälig ersättning förstås. Först då kan det bli ordning på torpet. Södra Ölands fiender måste med alla medel nedkämpas!

Denna gång väljer redaktionen att tacka nej till gode Sune – av ekonomiska skäl. Alvarsamt har inte råd med honoraret: En ny, buteljgrön Bentley Continental. Men Sune får säkert andra påhugg småningom, ity logiken i många myndighetsbeslut både stapplar och haltar. Vi skickade i stället ut vårt ordinarie reportageteam för provkörning – i båda riktningarna – genom Albrunna. Det var en smått chockad duo som gjorde kväller efter avslutat uppdrag…

Albrunna70_01Mot söder. Två långtradare efter varandra i 80 kilometer/timmen skapar ett luftdrag som kräver god parering av en cyklist för att hålla sig kvar på vägen. Alldeles framför den främre långtradaren börjar 70-begränsningen.

Albrunna70_02När vi ser dessa bilder ska vi veta att trafiken i dag är lika med noll om man jämför med högsommartrafiken, då vi brukar räkna med en bil var tionde sekund, på väg till eller från Ölands södra udde med Naturum och Långe Jan.

Albrunna70_03På andra sidan Albrunna ligger en fin trafikplats med rastbord och toalett. Till och från trafikplatsen är trafiken livlig hela sommaren. Trots det får man bränna förbi den i 80 knutar.

trafikplatsTrafikplatsen hundra meter söder om Albrunna. Vi tittar söderut. Alvarsamts medarbetare och ledarskribent Sune Flisa har, enligt egna uppgifter, denna bild ovanför sitt skrivbord ute i sitt pörte på alvaret. ”När jag blir riktigt förbannad kastar jag pil mot den”, berättar han i sin kommande självbiografi, ”Jag är sanningen”, utgiven på det tyska förlaget Quelle des Guten. I den skriver han bland annat att ”_ _ _ skylten i mitten är bulls eye.” 

Albrunna70_13Mot norr. Cykelleden Fyr till fyr mynnar här ut på väg 136 mitt i Albrunna. På cykelleden kör även bilar. Här ser vi alltså en T-korsning. Barn, hundar, cyklister och livlig sommartrafik är en dålig mix.

Albrunna70_11Vid gula skylten finns en affärsrörelse. Precis bakom den ligger en handelsträdgård. Båda lockar mängder av kunder. Massor av privata utfarter finns genom hela byn, liksom fem sex lantbruksutfarter.

Albrunna70_07Att tillåta 70 här när man får snigla i 40 genom Kastlösa har fått begreppet logik att implodera.

Albrunna70_08Som synes tar en enda traktor upp runt 60 procent av vägbredden. Eftersom det är 70 genom byn är omkörning tillåten.

Albrunna70_09Hela vägen är upptagen av fordon i en riktning. Vad kan hända när ovan cyklist hojar ut på 136:an från senaste delen av Fyr till fyr-leden? En boll kommer rullande… Kanske kommer ett barn efter den…

Albrunna70_10Jämför denna 70-väg med bilden nedan av 40-vägen genom Kastlösa. Vad tycker du om logiken? Kommentera gärna.

Kastlösa40Väg 136 genom Kastlösa. Den iögonenfallande hastighetsbegränsningen är minst en kilometer lång…

Taggad

14 thoughts on “”logik”

  1. Lars Henell skriver:

    Den fotografiska bilden har stor betydelse som sanningsvittne visar Alvarsamt här skoningslöst avslöjande.”En bild säger mer än tusen ord” säger ett kinesiskt ordspråk. Vad Länsstyrelse, Mörbylånga kommun och Trafikverket har för bildkälla låter vara osagt. Gissningsvis Google Maps Street View? ”-Ah, vi skiter i att kolla upp det, det ligger också så långt ner. Här verkar det väl vara lugnt och fint på gatan…” kan man höra beslutande tjänstemän resonera kvart över tre en fredagseftermiddag över en kopp kaffe. Omkörningar inne i byn sker frekvent om dagarna och då är det inte sjuttio som gäller. Men, skräckexemplet jag sett är ett dubbelmöte långtradare möter bil samtidigt förbi äldre med rullator som nästan fick vingla ner i diket för att undkomma och då fläktade fordonen även förbi i bra fart. Frågan om hastighetssänkning genom Albrunna var även uppe för drygt tio år sedan, men då var det kommunen som slog bakut direkt med argumentet som Länsstyrelsen idag förordar. Det verkar nästan som man idag går helt in för att framöver ha ”kryp-40” eller 70-80 km i timmen genom byarna, inga mellanlägen, antingen eller? Hade byalaget förordat 40 kanske Trafikverket hade huggt det direkt?

    • degerhamn skriver:

      Herr Henell. Låt oss först konstatera att södra Ölands fiender är många. Den lede fi är lokaliserad norrut på ön – och i Sverige. Men den kan besegras med en blandning av slughet, kunskap och intellektuell överlägsenhet. Att Länsstyrelsen i dag åberopar kommunens argument för tio år sen är ett slående bevis på att södra Ölands fiender har en nebulös verklighetsuppfattning baserad på Google Maps, ett defekt lokalsinne, flygfoton från ww1, muntliga berättelser från fyllecellerna i Kalmar samt lokala vandringssägen. Tilläggas kan att den vanligtvis föga optimistiske Sune Flisa, trots debaclet med uteblivna ledaren, i går kväll sjöng ”Seier’n er vår” – på bred sydöländska, framtonad över den svarta alvarhimlen medelst vita, nästan självlysande, rökpuffar. Och han Sune brukar få rätt. Vore jag anställd inom någon av de i Albrunna-fallet beslutsfattande hierarkierna skulle jag nog tänka över min framtid och försöka tillfriskna – step by step. Ingen människa blir i längden lycklig av låtsasarbete, geografisk manipulation, fysisk indolens, optiska villfarelser, falsksjungande hägringar, ryggkrökande pärmbärning och slumpgeneratorstyrda beslut. Må byalaget hitta nya anfallsvägar för ett fritt Albrunna där maktens dåliga andedräkt har fått lämna skeppet genom att sjungande framföra ”Seier´n er er” och gå på plankan ut i det djupa Kalmarsund… /redaktionen

  2. urbananjar skriver:

    Ett beprövat sätt att få ner hastigheten är att placera trehjulingar och andra barnattiraljer lite här och var i vägrenen. För säkerhets skull behöver prylarna flyttas runt lite, så att trafikanterna inte vänjer sig. Säkert har Albrunnaborna mer än nog av de här attiraljerna i källare och uthus. 😉

  3. tony skriver:

    Undrar om inte lastbilarna har kört genom kastlösa också.Svårt att avgöra på dess bilder.
    Om det inte är väldigt mycket lokal trafik i tätorten Albrunna vill jag påstå att sommartid åker nog de flesta till udden både genom Kastlösa och Albrunna Vilket ger ungefär samma trafiktäthet.
    Bredden på vägen ser ut att vara densamma men med olika mittlinjer. Det är väl så att man får se upp för barn o cyklister antingen det är 40 eller 70 som gäller.
    Problemet är väl skillnaden i trafikintensitet sommar och vinter samt de olika säsongerna inom jordbruket.
    Ni borde ha skyltar med variabel hastighetsbegränsning. Det finns säkert en digital lösning kopplad till aktuell biltäthet för tillfället som kan användas. Bara viljan finns så kanske…
    Men så är det ju alla paragrafer o regler . Tänkte inte på det.

  4. tony skriver:

    Det var ngt som inte stämde men vad? Är vårbruket igång eller..Det var många traktorer och omkörning på samma gång men det saknas en traktor på en bild. Och man kan eventuellt fundera på om de kört både i nord o sydlig riktning. Inget är som väntans tider på en bild men kan det vara lite arrangerat i detta fall. Inte lika uppenbart som om det hade varit en tröska på bilden. Men det ger ju en bra bild på hur det kan vara !!
    Värst är det väl med lastbilarna ändå och den högre farten . Så ge inte upp debatten.
    Vad säger Sune ?

    • degerhamn skriver:

      Inga arrangerade bilder på Alvarsamt! Vårbruket är igång för länge sen. På en bild kör en traktor söderut. På andra bilder kör två traktorer norrut. Ett jäkla farande! 😉
      Sune har fått ett hysteriskt sammanbrott efter kontakt med Länsstyrelsen och kommunen – och största fienden av dem alla: Trafikverket. Men nu har han fått akutvård och tränar boxning och karate ute på alvaret. – Nån måste slutligen göra jobbet, sa han till förbipasserande.

  5. Jeanette Sköld skriver:

    Håller med er alla, man kan verkligen somna i 40.

  6. tony skriver:

    Jag har ofta upplevt att öar har en egen rytm o tempo i trafiken.Rätta mig om jag har fel. Det har känts som mycket lugnare och man accepterar den rytm som råder för tillfället.Man är helt enkelt vänligare i trafiken.
    Antingen det är på Bornholm, Visingsö,eller Öland.Hänger kanske ihop med att åt vilket håll man än åker kommer man till sjön. Enda stressen verkade vara om man skulle missa färjan

    Förlåt men har inte Öland förlorat oskulden efter brons tillkomst? DÅ var det inte många bilar söder om Färjestaden. Vill minnas att lokalbefolkningen hade 136an för sig själva.
    Och körde därefter. Jag också, Känns inte helt OK i dagens trafik kanske.

    Håller inte med Jeanette. Om man nu kan somna vid 40 km i samband med bilkörning,,, hoppas jag det är som passagerare och inte som förare! Tro mig !! Det var jag som sprang ut över gatan och blev påkörd som 9-åring.

    Det hjälper inte heller med cyklar jämte vägen. Det betyder bara att dom inte är JUST DÄR.
    Vad är det som säger att de inte springer ut 50 meter tidigare.. Nej man får nog anta att barn och diverse fyrfota djur kan dyka upp när som helst.
    Då kan även 40km/tim vara för fort.

    • degerhamn skriver:

      Om livet före bron vet jag ingenting. Men om dagens trafik kan man säga så här: Kör några mil i maximal laglig hastighet på väg 136 och du blir omkörd av alla. Alla. Om detta är typiskt öländskt eller gäller hela landet vet nog bara gud fader och hans undersåtar trafikpolisen. Den senare är väl dessvärre bortrationaliserad eller utlokaliserad till Polen eller Baltikum, vad vet jag. Man ser dem bara en gång om året. På samma plats som förra. När sola skiner och det är vindstilla. 😉

      • tony skriver:

        Före bron kom de från Kalmar tror jag. Alla visste när. Svart-vit på färjan och larmet gick.Då kunde de stå vid den norra infarten till Kastlösa av alla ställen vill jag minnas. Den nya hastighetsbegränsningen kan vara ett led i att öka intäkterna till kassan.

        • degerhamn skriver:

          Tillåt mig tvivla. På en enda morgon skulle plitarna kunna dra in en miljon genom en koll vid Torngårdsvägen i S Möckleby. Där är 50 men medelfarten ligger nog på… Ja, ingen skulle tro mig om jag sa det.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: