Anna T-P vann (igen!?)

Endast 33 minuter efter att första ledtråden i senaste Vart är vi på väg? hade lagts ut slog Anna T-P till med rätt svar. Hur bär sig människan åt? frågar vi oss på redaktionen. Hur är det möjligt? Vad har hon för övermänskliga förmågor?

Ännu märkligare blir det då vi misstänker att Anna T-P är samma Anna som vann förra omgången. Är det så, vilket alla efterforskningar tyder på, blir mysteriet med denna människas gigantiska intellekt allt större. Hur ska Anna T-P kunna slås i framtida bataljer? Ingen vet. Kanske frågorna måste skrivas i osynligt bläck? Eller räcker det kanske med rubriken, Vart är vi på väg?

Hur som helst, redaktionen är bländad av Anna T-P:s övermänskliga förmågor och översänder virtuellt rosenhav i vitt och gult!

Bara drygt halvtimmen efter Anna T-P slog sig Bengt i Bålsta in på en hedrande andraplats. Han är måhända ”a coming man”…

Rätt svar: Mellby

Vi åker först österut från färgad kulle (Grönhögen) mot by (Mellby) som också finns på flera andra ställen, bland annat i Lidköpings och Laholms kommuner.

När vi nått östsidan kör vi mot byn vars förnamn (Mell) är del av för snart 50 år sen ny produkt (mellanöl) som viss dag i veckan skulle övertäckas med vitt skynke.

Bynamnet slutar på synonym till vindkast (by) och början är förnamnet på känd skådespelare (Mel Ferrer) gift med Audrey Hepburn.

Det blir ny tävlingsomgång om cirka två veckor…

Taggad

10 thoughts on “Anna T-P vann (igen!?)

  1. Ingalill Morén Hybbinette skriver:

    Men vad var rätta svaret?

  2. Anonym skriver:

    Jag svarade ju Mellby mindre än tio minuter efter att du lagt ut, så varför räknas inte jag? Jag la inget nytt bud. Inte för att det är en stor sak.

    Arne Lindh

    • degerhamn skriver:

      Tyvärr kan du inte räknas eftersom reglerna säger att man bara får svara med slutmålet. Alltså bara ett enda ord. Du får komma igen i nästa omgång. Du blir livsfarlig; du var ju snabbare än pilen. 😉

  3. Anonym skriver:

    Aha, men jag betraktar mig som vinnare ändå. Moralisk vinnare. Mycket moralisk.

    Arne

  4. Anna T-P skriver:

    Tack för hyllningar! Kanske bäst att hålla sig undan nästa tävling 😉 Hur som haver så var den första ledtråden den lättaste för mig i alla fall. Infödd Degerhamnsbo som bor i Skåne sedan många år tillbaka så Mellby dök upp direkt. Kommer att befinna mig i Degrhamn runt 1:a maj. Kanske ses vi ”på byn”!
    Bästa hälsningar
    Anna

    • degerhamn skriver:

      Du säger att den första ledtråden var lättast. Och jag som tyckte den var nästan omöjlig att besvara. Jag får tänka om, försvåra, sabba, gillra fällor, fördunkla, jäklas på alla upptänkliga sätt till nästa omgång! 😉
      Vore trevligt att möta dig på byn. Jag har nämligen aldrig träffat ett äkta fullblodsgeni. /Staffanhälsningar

  5. jernis skriver:

    Mell är också ett ogräs, åtminstone på sydostöländska (enligt gubbarna i Skärlöv). 😉

    • degerhamn skriver:

      Jaså gubbarna i Skärlöv snackar jämtländska. 😉 Man blir imponerad. Men jag har aldrig hört talas om det, trots 33 år i Jämtland.
      Mell är också ett föråldrat ord för honung – på engelska, tror jag.

Kommentera

