marina skönheter

Mitt första fotoakvarium är invigt med en serie bilder av två spiggar, som jag fångade i Degerhamns hamn. Jag blir förvånad över denna lilla firres grandiosa färgrikedom och skönhet. De två uppförde sig dessutom exemplariskt under tagningen. När uppdraget var slutfört blev det bil ned till hamnen och utsläpp precis där jag fångade dem. Jag har alltid varit rädd om bra fotomodeller.

kollDen här lilla spigghonan har koll på allt jag gör. Blicken följer mig hela tiden. 

spiggporträtt_2En nyfiken spigg, ungefär åtta centimeter lång. Sigma makroobjektiv 150/2,8 och blixt ovanifrån. Små bländaröppningar, 20-22. Trots dessa är skärpedjupet knappt 0,5 centimeter.

spiggporträtt_1Spiggen är en rovfisk, trots sitt lilla format. Den slukar gärna gäddyngel.

spiggporträtt_3Även fiskar har ”ansiktsuttryck”. Visst ser denna spigg en aning förvånad ut?

StaffanLagerströmFotograf2Eftersom jag håller stenhårt på de rent etiska aspekterna vid fiskfotografering krävs mycket förarbete. Vattnet ska vara fiskens ursprungsvatten, och vid användning av blixt måste det vara helt rent, vilket kräver filtrering genom melittafiler, ofta två eller flera gånger. Vattentemperaturen får inte på något sätt vara plågsam för fisken, syretillgången måste vara ok och utrymmet ”rimligt”.

spiggporträtt_4Men jobbet framför kameran tröttar, hur väl man än blir omskött. Den här spiggflickan ser både less och sliten ut. En halvtimme senare simmade hon dock i havet igen. Slutet gott, allting gott…

Taggad ,

2 thoughts on “marina skönheter

  1. Ingalill Moren Hybbinette skriver:

    Fantastiskt! Vad man kan se! Här, tänkte först det var en exotisk fisk! Ingalill

    • degerhamn skriver:

      Ja, såna skönheter har man kring fossingarna när man badar på Öland. Man behöver lyckligtvis inte åka till Söderhavet för att se det exotiska.

Kommentera

