segelspeglingar

Vi var på Sjöfartsmuseet i Oskarshamn. Mängder av vackra segelfartygsmodeller lockade mig, men inburade i glasmontrar var de helt hopplösa att fotografera. Min realistiska ambition klingade ut och jag lät min drömmande sida ta över. I stället för att banna reflexer, blixtstudsar och glasskivor gick jag över till att gilla läget och ”segla iväg i segeldrömmar”. 1 600 ISO, 1/40 sekund och bländare 4 på Canons gamla normalglugg, sannolikt en av marknadens skarpaste för under tusenlappen.

segelspeglingar_1Skepp i gult och varmt ljus.

segelspeglingar_2Skepp bredvid och bakom varandra blev tacksamma att placera rätt i sökaren.

segelspeglingar_3En drömsk variant av rigg och segel.

segelspeglingar_5Mittpartiets ”kuber och rektanglar med inslag av rött” är människor i rörelse. Jag tog många bilder innan jag blev nöjd.

segelspeglingar_4Komplicerade riggar som spegelbilder av varandra.

Taggad ,

4 thoughts on “segelspeglingar

  1. Jeanette Sköld skriver:

    Det blev ju riktigt bra tycker en dålig fotograf.

    • degerhamn skriver:

      Tack. Det är intressant med motiv som man inte kan fota som man vill. Då får man göra det bästa av situationen, som det brukar heta… 😉

  2. birhag skriver:

    Sjöfartsmuseet i Oskarshamn är det tredje i ordningen över finaste museum. Det är värt många besök.birhag

Kommentera

