lollo vann omgång 9 av vart är vi på väg?

Innan tuppen ens hunnit förbereda sig för att gala slog hon till, lollo. 04:17 den 3 augusti är därmed för evigt inskrivet i den öländska historien. Då knappade nämligen lollo in ordet Räpplinge och tryckte på Returntangenten. Därmed blev hon vinnare av omgång 9 i Vart är vi på väg?

Redaktionen hurrar och skjuter raketer och rekommenderar mörka solglasögon och urdragna telefonjack! Kändislivet är inte alltid så glamouröst som man kan tro.
Under morgonen kom ett grattiskort från Sune Flisa, för tillfället munk i klostret Zabsang Choekhorling, Indien. Sune skriver:
”Visserligen kunde jag svaret redan en halv minut efter första ledtråden, men alla kan ju inte ha min enastående intelligens. Gratta lollo så mycket! Nu återgår jag till studierna. Vi lär om ödmjukhet och blygsamhet just nu. Eder tillgivne Sune.”

Lösningen

Vi åkte från Glömminge till Räpplinge.

Jag har nästan glömt (Glömminge) varifrån vi far i vår sandfärgade Bentley från 1976. Men till målet (Räpplinge) i norr är det januari (1) + juni (6 =16) kilometer – det minns jag. Det är just nu mängder av turister här uppe, vad än blaskorna skriver. I frånbyn bor morbror Inge (Glömminge) och i målbyn ska vi besöka faster Birgit Bonnier (en äppelsort) i hennes rosa hus. Hon gillar att spisa sig själv (Birgit Bonnier) och del av den by (äppl) hon bor i. Målbyn innehåller onomatopoetiskt ljud (pling). Målbyns tre första bokstäver (Räp) blir baklänges förnamnet (Pär) på författaren (Pär Lagerkvist) som skrev Barabbas 1950.

Ny tävling väntar runt mitten av augusti.

Taggad

2 thoughts on “lollo vann omgång 9 av vart är vi på väg?

  1. lollo skriver:

    Bakom mina solglasögon o avstängd mobil,tackar jag för ett fantastiskt fyrverkeri där solen lockades fram..tackar

Kommentera

