skjutklar kamera

De som gick min fotokurs i somras fick lära sig något som jag själv hade nytta av häromdan: Att ställa in kameran i ”transport- och beredskapsläge”. Man gör det genom att välja ett högt ISO-tal och en kort slutartid med slutarförval och kontinuerlig exponering, alltså att kameran tar bilder så länge avtryckaren hålls nere. I detta läge kan du blixtsnabbt börja ta bilder av något dramatiskt eller intressant även om det bara varar några sekunder. Händer inget överraskande är det bara att minska ISO-talet och ställa in en normalare slutartid när du ska plåta.

Jag brukar rekommendera:
800 ISO i kompaktkamera, 1 600 i systemkamera
1/250 sekund
kontinuerlig exponering
RAW-format, om kameran har den möjligheten
största möjliga bildyta i högsta kvalitet

slutarförval

Med ovanstående inställningar kan du ta bilder av ganska snabba förlopp i riktigt dåligt ljus. Och som sagt, häromdagen fick jag nytta av dem själv när vi helt spontant svängde ned till Degerhamns hamn. Vid pirens början ryttlade en rovfågel bara 15 meter från oss. Jag greppade kameran och gick ur bilen. Fågeln brydde sig inte. Min lilla kompaktkamera har ett mycket kort teleläge, men som alltid inom det fotografiska tager man vad man haver. Jag lät kameran spotta bilder och efter en dryg minut, lång som timmar, slog fågeln till. I skymningsljuset såg jag knappt vad som hände, det var först när jag laddade in bilderna i datorn som jag upptäckte att jag inte hade fångat ett nedslag – men väl ett uppflog, tack vare rätt kamerainställningar och envishet. Och det med en enkel fickkamera med klent teleläge. Nedan visar jag två originalbilder och två delförstoringar av dessa.

Det behövs alltså inte alltid värstinggrejor, som Canongluggen här för 420 000 kronor, för att fånga dramatiska naturhändelser. Men rätt kamerainställningar och en gnutta tur kan man komma rätt långt med en billig fickkamera.

Eftersom jag inte kan skilja mellan kaja och sparv kallar jag fågeln nedan för just ”fågeln”. Nån läsare kan kanske hjälpa mig med artbestämningen. Fågeln är runt en meter mellan vingspetsarna och vingarna är vita/ljusa undertill.

5677.bHela originalbilden. I bildmitten ser du fågeln i uppflog med musen i klorna.

5677I en delförstoring får man en hyfsad uppfattning av fågeln i ett dramatiskt ögonblick.

5680bMed middagen i klorna styr fågeln ut mot havet. Men i förhållande till nedlagt arbete blev måltiden mager.

5680Utsnitt ur originalbilden. Genom att jobba i största möjliga format och .raw kan man kompensera ”brist på teleobjektiv” med måttlig beskärning.

Taggad

5 thoughts on “skjutklar kamera

  1. Olle Björngreen skriver:

    Hej! bra tips som jag ska kolla, hur man gör. Det ser ut som en fjällvråk, och den mörka fläcken på undersidan av var vinge tyder på det också. Man ser inte fötterna men de är fjäderklädda på fjällvråken medan ormvråken, rätt vanlig på Öland, har ”nakna ”ben.
    Fjällvråken flyttar gärna men enstaka stannar över vintern.
    Grattis till ett spännande äventyr.

    Trevlig helg!

    • degerhamn skriver:

      Tack för tipset. Det hade jag aldrig kunnat tro, fjällvråk på Öland! Runt 13 lägger jag in en groteskt stor detaljkopiering av fågeln i din kommentar. Förhoppningsvis visar då fågeln ”mer av benen”. 😉 /Staffanhälsningar

    • degerhamn skriver:

      HÄR finns en mycket kraftig delförstoring. Kan du nu avgöra om det är en fjäll- eller ormvråk? undrar och hälsar Staffan.

      • Anonym skriver:

        Det är en Fjälkvråk, en del övervintrar i SSÖ Skandinavien, gillar öppen terräng. Man ser tydligt de stora bruna fläckarna. Trevliga bilder ‘

        • degerhamn skriver:

          Tack för det. Det är en fjällvråk! påstår jag nu. 😉 Dum fråga kanske, men frågar man inte lär man sig inte: När fanken är den i fjällen, då?

Kommentera

