världsnyhet: ett års fängelse för misstag på återvinningsstationen

Inte en utan till och med två informationsskyltar står uppsatta vid återvinningsstationen i Degerhamn, sannolikt för att få oss dödliga att förstå att nu gäller skarpt läge. Men att informera logiskt och på begriplig svenska är svårt. Vid denna station har folk slängt trädgårdsavfall under många år. Skvallervägen har jag hört att det nu är förbjudet. Men vad säger egentligen skyltarna om detta? Får du kasta trädgårdsavfall här? Vad tror du? Vad vet du säkert efter att ha läst skyltarna?

Enligt översta skylten får jag inte stjälpa av sopor(?) här… Men får jag skjuta av dem? Får jag plocka av dem? Sopa av dem? Kasta av dem? Blåsa av dem? Skyffla av dem med spade? Bära av dem? Fösa av dem?

För att förstå svensk sophantering måste man snart söka till den treåriga linjen sopologi på universitetet. Man kan tjuvstarta den högre utbildningen med att studera ordlista om sopor med 52 olika begrepp + synonymer…

En sak vet jag i alla fall med säkerhet: Jag sitter snart inne på ett år. Det är bara en tidsfråga innan jag gör första felvalet bland containrarna och vips är farbror polis där och burar in mig.

C J L Almqvist hade rätt: Blott Sverige svenska krusbär har.

informationsskylt

Taggad ,

5 thoughts on “världsnyhet: ett års fängelse för misstag på återvinningsstationen

  1. Anonym skriver:

    Ta det nu lugnt käre vän hetsa inte upp Dig!! Tänk på blodtrycket.Du kommer med all säkerhet att få det trivsamt i fängelset.God mat och tillfälle till motion. Du kommer även att med största säkerhet få träffa likasinnade ”förbrytare” som Du själv.Jag är själv närmare 89 år när jag får se Öland på nytt.Kanske jag t o m får sluta mina dagar i detta av kommunen hotande fängelset.Men låt oss inte se så negativt på detta hot. Vi kan få det trevligt tillsammans i lugn och ro Ett år går fort.Med vänliga hälsningar från en presumtiv medfånge!!

    • degerhamn skriver:

      Tack, polarn! Tröstens ord värmer. Det blir nog fint i cellen. Undrar bara om man måste sopsortera där och riskera straffskärpning? Nu tränar vi mycket stavhopp och äter mycket fil! /Staffanhälsningar

  2. Tony skriver:

    Det ligger i tiden att vi alla får ta hand om vårt eget avfall, Det undras lite om det inte finns fler skyltar som talar om vad som får slängas på återvinningsstationen. Oftast på diverse behållare.Dessa kan inte misstolkas av någon med lite sunt förnuft. Övriga som lämpar över sin skit till andra och dumpar det mesta vid sidan om är nog de som åsyftas med dessa skyltar.Soffor toastolar och trädgårdsavfall som skribenten undrar över är fall för sortergården om ni har det på Öa. Tror inte att Du riskerar varken fängelse eller böter,inte någon annan heller,bara kolla vad som får slängas i respektive behållare. Det krävs inte högskolestudier bara vanligt hyfs / hälsningar T

    • degerhamn skriver:

      Ja du, Tony. Du tror att ”vanlig hyfs” och ”sunt förnuft” är lösningen. Men vad står dessa två begrepp för? Vem fyller dem med nödvändig information? Om alla var utrustade med sunt förnuft skulle det följaktligen inte behövas en enda informationsskylt. Jag förstår inte till fullo skyltarnas budskap. Hur ska då exempelvis en invandrare fatta dem? Det är inte lätt att informera på det komplicerade svenska språket. Containrarnas skyltar kan ej misstolkas. Men det är inte dem jag skriver om. Jag frågar om man får slänga trädgårdsavfall här. Jag har inte en susning om trädgårdsavfall ingår i begreppet ”grovavfall”. Jag frågar också vad som menas med ”avstjälpning”. Vad är ”avstjälpning” för nåt och vad är det som inte får avstjälpas?

      Det uttalade hotet med ett års fängelse förvånar mig också. Ett sånt straff brukar vanligtvis bli följden av ganska grova brott, och personligen tycker jag att tonen i en informationsskylt är viktig. Hot – och speciellt hot om fängelse – skorrar illa i mina öron. Vi vardagsopslängare är inte potentiellt kriminella.

      Jag har frågat FTI om vad som gäller, vad som egentligen sägs på skyltarna. I det första mejlsvaret säger man bland annat att man måste vända sig till regionchefen för att kunna svara på vissa av frågorna. Jag inväntar alltså ytterligare info. Det säger väl – om något – att dessa spörsmål är knepiga. FTI frågar också MIG om en mycket spännande detalj, som jag berättar om senare. Ämnet är alltså långt ifrån uttömt, och det slår mig som så många gånger tidigare att vi alla har olika uppfattningar om vad som är ”sunt förnuft” och att ingenting är så enkelt som det till en början kan te sig. Återkommer i ämnet inom kort – om jag inte sitter på kåken, förstås… /Staffanhälsningar 😉

      • Tony skriver:

        Min mening är att om du inte vet om trädgårdsavfall är grovavfall eller ej så är det en ickefråga.Avstjälpning menas oftast det som slängs okontrollerat på ej avsedd plats. Huruvida invandrare inte förstår skylten eller ej kan inte vara det största problemet i sammanhanget. Torde vara att sortera trädgårdsavfallet i någon av de
        riktningar som finns på stationen ifråga , om man inte förstår skyltningen.Sorteras som papper eller metall borde inte kunna misstolkas ens av invandrare. Tror att dagisbarnen av idag har full koll på källsorteringen. Har man inte fått sin ”grundutbildning” på dagis kan det vara svåra beslut att fatta på återvinningens smala stig. Beslutet att ställa skiten vid sidan om verkar inte vara svårt, Tas ofta efter mörkrets inbrott under latmaskens överinseende .Avståndet till sortergården/ sopstationen är då ofta av stor betydelse Det var inte tillräckligt kort för de som försökte slänga 2 säckar med just trädgårdsavfall bland pappersförpackningarna.
        Det var vid detta tillfälle 100 meter till sortergården där man kan kasta tex trädgårdsavfall gratis.Om man nu förstår skyltningen på containrarna är nästa fråga. Varför ta dit något annat. Faller det under allemansrätten? Det finns säkert anvisningar från er regering (kommunansvarig) att ta del av om viljan infinner sig.
        Hälsningar/ Tony

Kommentera

