grön jul på södra Öland

ÖlandJulen2015Julens färg blir grön i olika nyanser.

Taggad

6 thoughts on “grön jul på södra Öland

  1. jernis skriver:

    Sagolikt, i dubbel bemärkelse. Troligen årets Ölandsbild! 🙂 (Fast det skulle förstås känts bättre om det hade tagits i september-oktober.)

    • degerhamn skriver:

      Tack. Tog den i hast, med leksakskamera i hård vind. Supertele och inget stativ i inledd skymning är hopplöst utgångsläge. Vad blev räddningen? Jo, en vägskylt. Lutade mig och kameran mot den, höll andan… Och där satt den. Man tar det man har, som Kajsa inte sa. 😉

  2. Olle Björngreen skriver:

    Fin bild! För att vara tagen med en leksakskamera, är den mycket fin.Just gröna jular är min grej.

    • degerhamn skriver:

      Mange tack. Min huvudtes inom det fotografiska är att det inte är kameran som tar bilden. Det är fotografen. Folk har en övertro på kameran. Men man jobbar inte med en plåtburk med en glasbit i. Man jobbar med ljuset. Jag gjorde ett test på Alvarsamt för länge sen där jag frågade vilken kamera som tagit vilken bild. Minns att många jag frågade trodde billigaste smällan var ”den finaste”. 😉

  3. Lars Henell skriver:

    Fantastisk bild. Jag brukar inte kommentera foton på grund av okunnighet i ämnet, men måste här göra ett undantag. Landskapet fångat på fotot är som ett slags fotomontage, en syntes mellan Irland och Sicilien, eller nåt i den stilen, en syntes mellan grönska och ljus eller en högfrekvent dimension som framträder i övre halvan av fotot ögat normalt inte kan uppfatta. Sen kan jag förstås inte undgå julnostalgin i fotot som påminner om barndomens jular. En äkta öländsk jul skall vara grön! Alla julens romantiker som drömmer om vita jular här på Öland inser inte att blir det väl snö till jul är det synonymt med snöstorm och fåk, folk blir insnöade, tar sig ingenstans, får skotta en halvtimme för att ta sig ner till foten av trappan osv. Så har det varit två senaste vita jularna. Och det är ingen klimatpåverkan i detta faktum med grön jul då den meteorologiska hösten på Öland varar ända till 10 januari. Jag tror jag minns en endaste vit jul här på 1970-talet, exempelvis. Inte ens under supervintrarna i mitten av 1980-talet var det snö till jul. Nu kom jag visst från ämnet. En storslagen bild var det ju!

    • degerhamn skriver:

      Det var ett långt och synnerligen initierat omdöme. Är det herr Henell som jobbar extra som konstkritiker i DN? Tycker mig känna igen namnet…
      Visst ska en jul vara grön. Det har jag alltid tyckt men vädergudarna i Jämtland, där jag tidigare bodde, tyckte annorlunda i över 30 år. Där började vintern 15 augusti och tog slut ett bra skutt in i juni. Grön Jul på sig och Ett lika Grönt Gott Nytt år.

Kommentera

