studier från luften

Det finns i dag internationella forskare som använder sig av fotografering från drake för olika slags studier. De kan gälla smältning av glaciärer eller andra förändringar i landskapet. När jag senast fotograferade nere vid Karl X Gustavs mur på Ölands västsida la jag märke till ”vissa märkliga ringar”, se nedan. På andra ställen syns besynnerliga ”rutmönster”. Senare ska jag försöka utveckla spaningen på dessa intressanta ”tecken” på vår jords yta. Ett möjligt sätt att få variationer i jordytan att framträda tydligare är kanske att flyga i solnedgången och utnyttja ett kraftigt släpljus.

DSCF2532_ringarSer du som jag samma sak: Att det i bilden avtecknar sig åtminstone fyra kullar? Storleken på dem är mellan 10 och 20 meter.

DSCF2532_ringar-ifyllda Här har jag fyllt i och förtydligat ”ringarna” med mörkare färg. Nån som har några teorier?

ring2En gigantisk fyrklöver…

Taggad ,

5 thoughts on “studier från luften

  1. Britt Mari Bingebo skriver:

    Hej!
    Av en slump hittade jag din blogg. Jag är barnfödd i Degerhamn, arbetade i åtta år hos John Nilsson, i muren, men blev kär i en norrlänning och flyttade. Vi har varje sommar varit södra Öland trogna, 52 ggr à 240 mil plus ett antal flygresor i både glädje o sorg.
    Roligt och fantastiskt att se bilder på gamla vänner och dina fina naturbilder, senast nu från Grönhögen där vi hyrt ett hus de senaste somrarna och även i år. Huset kunde jag tom zooma in, lite suddigt, men dock!
    Ringarna på dina bilder, kan det vara gamla bosättningar, småborgar?
    Vad kommer allt vatten ifrån och hoppas tången är borta innan sommaren!
    Vänligen
    Britt Mari ( Ågren ) Bingebo, Skellefteå

    • degerhamn skriver:

      Hej och välkommen till Alvarsamt.

      Ibland verkar det som om varenda levande människa är född i lilla avkroken Degerhamn och nu bor nån annanstans ute i världen. Att ni åkt motsvarande tre varv runt jorden för att komma hit och hem igen imponerar. Vilken dragningskraft Degerhamn måtte ha, kanske till och med större än jordens?

      Att du jobbat hos John i muren gör dig till en megakändis – åtminstone här på södra Öland. Ingen annan är så omtalad som han, det ser jag på sökningar som leder till träff på Alvarsamt. Stöter vi samman i sommar vill jag gärna intervjua dig i ämnet ”John och hans flickor” – ty det verkar vara många fruntimmer som jobbade för honom. 😉

      Om du kan förklara vilket foto som visar er Grönhögenkåk kan jag mejla dig ett större med bättre upplösning. Då ser du tydligare.

      Tvära kast här! Bosättningar eller småborgar, föreslår du. Ja, varför inte. Men varför är då cirklarna konvexa, högre i mitten än mot periferin? Teorier kommer även per mejl: torvbrytning eller gravar är förslagen hittills. Tills jag får mothugg håller jag personligen på ”besök av utomjordingar i flygande tefat”! Det blir mer spännande så. 😉 /Staffanhälsningar

  2. Annika Lund skriver:

    Kan det kanske vara gravhögar? Ser så ut. Kontakta Kalmar läns museum och Ludvig Papmehl-Dufay som jobbar där. Han kanske kan lösa mysteriet med ringarna och kvadraterna

  3. […] några märkliga små kullar alldeles söder om Karl X Gustavs murs västliga ände. Du kan se dem här. Nyligen tog vi nedanstående bilder där vi ser kullarna från sidan, från norr. Och mystiken […]

Kommentera

