landstinget svarar inte på frågor men skickar e-postpolicy

Den 4 mars mejlade jag tre frågor till Landstinget, Kalmar.

  1. Vad anser landstingsledningen om att vissa politiker inom organisationen inte svarar på mejl? Är det upp till varje ”landstingare” att avgöra om en gräsrot/patient/brukare är värd ett svar eller inte? Eller är denna demokratiska rättighet ingen rättighet utan bara en chimär?
  2. Kan ni sända mig er e-postpolicy – för en sådan finns väl?
  3. Diarieförs alla in- och utgående mejl? Om nej, vilka undantas?

7 mars kommer svar från Anita Ganslandt, registrator vid Landstinget. Ingen av mina frågor besvaras men landstingets e-postpolicy bifogas. Den är – enligt bifoget – beslutad av landstingsdirektör Alf Jönsson 2013-09-16 och gäller tills vidare.

Nedan ser du sidan två av dokumentets fem sidor. Markeringen i blått är gjord av Alvarsamt. Det som står där visar att det finns personer bakom e-postadresserna på landstinget som inte sköter sin e-post enligt landstingets e-postpolicy. Exempelvis har Anders Henriksson (S) ännu inte svarat – inte ens automatsvarat – på något av mina två mejl med frågor om Mörbylånga VC:s eventuella sommarstängning, skickade 21 respektive 25 februari. Anders är landstingsråd och ordförande i landstingsstyrelsen och ansvarar – enligt landstingets hemsida – för ”övergripande frågor och ekonomi”. I begreppet ”övergripande” torde/borde även kommunikationsmetoder, som e-post, mellan folkvalda och folket ingå.

Naturligtvis kommer Alvarsamt att följa upp ämnet ”landstingets e-postpolicy och dess efterlevnad” med flera mejl till Anders och andra landstingstoppar med för oss brukare synnerligen relevanta frågor. Landstinget betalas av oss och är till för oss, folket.

Epostpolicy_1

Taggad , ,

7 thoughts on “landstinget svarar inte på frågor men skickar e-postpolicy

  1. Tony skriver:

    Det var bättre än ett standard autosvar i alla fall. Policyn visar ju att den inte levs upp till idag.
    Är säkert så tills du eller Janne Josefsson tar tag i saken. Det är kanske inte vanligt att folket besvärar överheten med diverse frågor och även svar på dessa. Man måste få vara lite obekväm ibland. Det livar upp./hälsningar Tony

    • degerhamn skriver:

      Man kan naturligtvis reagera på flera sätt inför fakta. Jag väljer mellan två reaktioner: Antingen inser man att allt är ett spel för gallerierna och skrattar sig varm åt hela farsen. Man finner sig i att makten ger fullständigt fan i gräsrötterna, trots skönmålande tirader, ordrika debattinlägg, ”låtsasöppenhjärtiga” intervjuer. Eller så inser man att läget är ”iskallt” och att makten alltid först och främst gagnar sig själv. Då blir man rädd. Personligen väljer jag den första attityden. 😉

      • Tony skriver:

        Så sant…

      • jernis skriver:

        Vid en flyktig anblick skulle det kunna uppfattas som en av samtidens stora paradoxer, att samtidigt som politikerna tycks uppträda allt maktfullkomligare, avhänder de sig i rasande takt makten till den Heliga Marknaden. Vid närmare eftertanke är det dock inte det minsta paradoxalt utan fullt logiskt: det gäller naturligtvis att meritera sig för att lyckas kvala in i den mäkta populära grenen ”stritt strömhopp till näringslivet utan karens”. Apropå att gagna sig själv.

        • Tony skriver:

          Jag vill kalla det att frånsäga sig sitt ansvar.I första hand.

        • degerhamn skriver:

          Många bra och duktiga människor ger sig in i politiken med goda avsikter. Sen förändras deras psyken, sannolikt utan att de själva märker det. Och så börjar de snegla på kollegorna; jag måste kanske bli likadan och börja se om mitt hus? Och så växer småljugandet, trixandet, ickesvaren. Som en aning tuff reporter blev jag många gånger fruktansvärt utskälld av politiker som tappat mått och sans i självuppfattning. Jag gjorde bara mitt jobb. Och de gjorde bort sig. Om jag får tid nån gång ska jag skriva om några av dessa tillfällen. Jag minns speciellt ett fullmäktige i Jämtland där jag fick mina fiskar varma av en politiker som trodde sig vara gud fader själv. Senare insåg han att han inte var det. 😉

  2. […] Den 4 mars mejlade jag tre frågor till Landstinget, Kalmar. Vad anser landstingsledningen om att vissa politiker inom organisationen inte svarar på mejl? Är det upp till varje ”landstingare” att avg… landstinget kalmar – Twingly Blog Search […]

Kommentera

