sandby borg – ett cirkelrunt stenrös

Från backen är den egentligen inte så mycket att se – om man nu inte fascineras av stenrös. Den ser nämligen ut som just ett slarvigt utkastat cirkelformat stenrös – Sandby borg på sydöstra Öland. 2010 gjorde man de första smyckefynden i borgen och efter fyra grävsäsonger börjar den ohyggliga sanningen om borginnevånarnas öde att framträda allt klarare. Borgen anfölls för drygt 1 500 år sen, invånarna slogs ihjäl och blev liggande. Livet stannade, Sandby borg blev en vrakplats på land.

Alvarsamt återkommer med bilder från luften.

Video om utgrävningarna kan du se här.

södraSandby_01Som besökare undrar man varför borgen byggdes just här. Kanske fanns här då förutsättningar för sjöfart och jordbruk som inte finns i dag.

södraSandby_02Murarna har rasat genom århundradena. En för oss förvånande detalj är att så många stenar är runda. Såna är svårare att stapla än platta.

södraSandby_03Den återfyllda platsen för ett genomgrävt hus. Jag har markerat området en aning i PhotoShop. Det syns inte lika tydligt i verkligheten.

södraSandby_04Borgen åt norr.

södraSandby_05Borgen åt söder. Innermåtten varierar mellan 66 och 92 meter.

södraSandby_06Mot öster. Den mur som ses långt in i bild är av modernare datum. Borgmuren fortsätter ”genom” den ned mot havet.

södraSandby_07Många tusen ton sten skyddade en gång i tiden människor från fiender. Men en dag förändrades allt. Borgen anfölls och kanske slogs alla invånare ihjäl. Hittills har man hittat ett dussintal mänskliga kvarlevor.

södraSandby_09Här har man grävt. Och lagt igen.

södraSandby_12Bara fantasin sätter gränser för att återuppleva vad som här en gång har utspelats. Och det finns enorma ytor att gräva vidare i.

södraSandby_13Vi tittar söderut och anar den yttre borgmuren mot öster. Från den är det bara knappt 50 meter ned till vattnet.

Taggad , , ,

6 thoughts on “sandby borg – ett cirkelrunt stenrös

  1. Anonym skriver:

    De runda stenarna kanske blev kvar sedan öländska bönder lånat de flata för att stapla i de evinnerliga stenmurarna? Så tänkte jag. Men kanske hade jag otur igen?

  2. adoxa skriver:

    Jag fattar inte varför jag alltid är Anonym. Jag heter ju Arne och bor i Norrköping (men är då och då på södra Öland)!

    • Anonym skriver:

      Shit. Nu är jag ”adoxa”! Jag som letat efter desmeknoppen i 30 år. Livet spelar mig ett spratt. Eller flera.

    • degerhamn skriver:

      Hej Arne. Inte heller jag förstår varför Arne blir anonym. Vissa kommentatorer blir dessutom inte direkt godkända utan måste vänta på mitt godkännande. Så vill jag inte ha det. Förstår inte varför, men ska kolla ordentligt i bloggens inställningar nån dag när jag får tid.

  3. Anonym skriver:

    Anonym! Help me, somebody!

Kommentera

