osthyvel eller huggyxa?

Det är ofta bortglömt, beskärningsverktyget. Vanligtvis jobbar man lätt med osthyveln och naggar lite himmel eller jord i kanten. Men testa nån gång att ta fram yxan och hugg bort minst halva bilden! Precis som texter behöver foton ofta rensas, kortas, tuktas.

Den rätt trista bilden nedtill är grovyxad både upptill och nedtill och i högerkanten. Jag inbillar mig att det platta landskapet med den vågräta stenmuren accentueras ytterligare efter mina bödelshugg – till fromma för Ottenbyhjortarna.

hjortbeskärning

Taggad

3 thoughts on “osthyvel eller huggyxa?

  1. Tony skriver:

    Jag tycker det är alldeles för lite kvadratiska bilder i bloggen. Man kan undra varför vi har det bildformat som oftast förekommer. Har det med placeringen av våra ögon att göra.Lättare att läsa av bilden horisontellt än vertikalt kanske.Varje motiv / bild har sin optimala/subjektiva beskärning. Hade en kvadratisk period ett tag. Känner så här på lite distans att jag var mer benägen att beskära vid fotografering då än jag gör idag.”Tvingad”att utnyttja negativet så mycket som möjligt.Man kom närmare och bilderna blev både centrerade o koncentrerade på samma gång. Att det sen inte funkade alls till vissa motiv….. Man slapp att vända o vrida på kameran hela tiden så en fördel fanns det.

    Soliga idag också/ Tony

    • degerhamn skriver:

      Det där med smak är inte lätt. Det dröjer innan du kan se kvadratiska bilder på Alvarsamt. Jag fick nog av dem med en Mamiya under 1970-talet. Det var en fantastisk 6×6-kamera men formatet blev i längden tröttande. Men till vissa motiv är det oslagbart, och fotografen Hans Gedda har väl i stort sett prenumererat på ”kvadraten”. Rent optiskt/fysiskt ser vi mer av världen horisontellt än vertikalt. Det avspeglar sig också i våra dataskärmar som blir allt bredare – i förhållande till höjden. Jag dristar mig till att kalla denna utveckling sund. Men som alltid med regler och åsikter är de till för att då och då brytas. Rätt som det är kanske du får en chock på Alvarsamt – då en kvadratisk bild slår till! 😉 /sol-även-här-hälsningar

Kommentera

