åskvädret drar in…

oväder_1Under gårdagens åskväder i Degerhamnstrakten ändra himlen och havet ideligen färg – som en skrämd kameleont. Vi fick se allt från isgrönt till åskblått på naturens egen catwalk.

oväder_2Det sista ljusa partiet på himlen har släckts och ersatts av en dov blå hotfull färg. Nu är det dags för att släppa fram de hårda vindarna och åskan. Det är en välregisserad föreställning vi ser…

oväder_3Molnen blir åter synliga, vinden tilltar och inom några sekunder vräker regnet ned så kraftigt att sikten påtagligt försämras. Det kom säkert flera millimeter på bara några minuter…

Taggad ,

6 thoughts on “åskvädret drar in…

  1. Britt Mari Bingebo skriver:

    Häftiga bilder, bara man slipper vara där,och stackars små svanungar!

  2. Britt Mari Bingebo skriver:

    Tror jag är präglad av min barndom med hemska åskväder som jag fortfarande minns med skräck. Korna vet jag inte har inte haft någon anknytning till bönder, kanske därför. Min morfar,Claes Lindblad, var duktig på att berätta spökhistorier så jag jag blev mörkrädd också!! Det var gastar och under vinbärs o krusbärsbuskar bodde småtomtar. Han ropade på albrunnagubben och berättade om svarta damen som gick upp i intet. Men han var världens snällaste morfar.Tyvärr finns det väl värre saker att vara rädd för i dag än i min barndom, kossor, åskväder o spöken vad är väl det?

    • degerhamn skriver:

      Ja, det finns värre saker att frukta i dag. Tyvärr. Men åska kan vara skrämmande. Jag har varit med om spanska ”krigsåskväder” som liknade anfall med stalinorglar. En riktig karamell svedde brallorna på mig uppe i Jämtland men allra värsta ovädret gick loss i Danmark. Det anföll med vansinniga smatterband, glödande dovsmällar och gälla vita blixtar som fyllde luften och fick marken att darra – under sex timmars tid. Då var man inte så stursk… 😉

  3. Britt Mari Bingebo skriver:

    Det värsta jag hört! På äkta norrländska. HUVVA LIGEN!!!

Kommentera

