markkänsla

Att böja lite på knäna eller till och med hålla kameran strax över marken kan förstärka stunsen i dina bilder. Vi är tillbaka i Kalmar, min gamla fickkamera och jag. Stående tar vi några konventionella skott av de betande kanadagässen med slottet i bakgrunden. Så minns jag ett av mina egna fotoråd: ändra höjd, böj på knäna, klättra upp på en stege, gräv ned dig, häng med en kärra upp i det blå, släng dig på marken. Jag valde det sista alternativet. Och bilden blev mycket bättre.

ändra_höjd_1Foto taget med kameran 180 centimeter över marken. En konventionell ”tristbild”.

ändra_höjd_2Här håller jag kameran bara 20 centimeter ovanför backen. Jag passar dessutom på att beskära bilden på ett sånt sätt att den marknära känslan förstärks. Bilden blir en helt annan när perspektivet blir intressant – och överraskande.

Taggad , , ,

Kommentera

