alvarsamt fyller fem

I dag är det fem år sen jag startade Alvarsamt, mest för eget nöjes skull och inte alls med avsikt att bli en långvarig aktör i bloggosfären. Det allra första inlägget kan du läsa här. Om jag minns rätt är fotot från Möckelmossen.

Men det ena inlägget lades till det andra och under åren har det blivit många nedslag och besök, många vandringar och flygningar och massor av möten med både vardagliga och originella människor. Det har varit roligt att ge utrymme för sådant som jag uppskattar och befriande att kunna kritisera sånt som jag ogillar. Makten, både myndigheter och personer, har då och då fått sina fiskar varma, och så blir det även fortsättningsvis. Men utrymmet här på Alvarsamt börjar ta slut; det lär med viss bromsad publicering räcka året ut. Om bloggen slår igen vid målsnöret eller går över i en annan blogg kan jag i dag inte svara på. Mer om det senare…

I dag rymmer bloggen drygt 1 700 inlägg och fler än 6 600 foton, ett 20-tal videor och ungefär lika många poddradioinlägg. Nästan 300 000 bloggbesök har gjorts. Det är min förhoppning att Alvarsamt på sikt kan bidra till att öka intresset för södra Öland.

Staffan

Taggad , , , ,

16 thoughts on “alvarsamt fyller fem

  1. Claes Rickeby skriver:

    Tack för din alltid välformulerade uthållighet, för att inte tala om alla fina bilder och alla andra initiativ.
    Claes och Kristina
    Fotokursdeltagare 2015

    • degerhamn skriver:

      Ni duktiga ”elever”! Det var vänliga ord. Och apropå foto kan jag läcka en aning och säga att det snart kommer några inlägg om ”extremt bra fotoövningar” – nämligen loppisar. På dem är det nästan alltid konstiga blandljus, hyllor som skymmer blixtljus, färgade presenningar och annat som får vitbalansen att verka inställd av en mentalpatient. Dessutom krävs ofta stort skärpedjup under mörka förhållanden. Så testa att plåta, röda tomtar, gredilina tomflaskor, gröna glas, blå trasmattor och den där fantastiska Dardeltavlan som finns i de flesta fyndgrottor – och som dessutom är ”garanterat äkta”. 😉 /Staffan

  2. jernis skriver:

    Grattis broder! 🙂 Alvarsamtredaktionens ständiga, nyfikna närvaro på och bevakning av södra Öland behövs! Alltsomoftast lik en godmodig humla, understundom lik en kolerisk bålgetning (läs Sune 😉 ).

    • degerhamn skriver:

      Tack broder. Ska förresten hälsa från gode Sune. Han är för tillfället i Nepal för att studera en lokal historisk, verbal krigartradition där – fråga mig inte vad den heter.

      ”Här, på nästan 5 000 meters höjd där syret är bristvara, gäller det mer än nånsin att tänka rätt redan från början, att hitta solarplexus på motståndaren redan innan hen förstår vad det handlar om”, skriver han i ett just anlänt duvbrev.

      Han tillägger: ”Att jag har fått bort landshövdingen, Åsa Romson och chikanen i Torslunda, ser jag bara som bagatellartade delsegrar i mitt stora visionära utvecklingsarbete.”

      Herr Sune Flisa är som vanligt ödmjukheten personifierad! Den tunna luften gör honom nog ännu stingsligare än vanligt. Redaktionen bävar för den dag gode Sune hotar med att kliva ned på havsnivå igen – och kanske till och med återvända till Öland. Men med lock och pock och beröm och uppmuntran kanske vi kan få honom i användbart skick igen. Den som lever får se…

  3. Anonym skriver:

    Jag tror verkligen att bloggen ökar intresset för södra Öland. Den ökar också kunskapen om en del av Sverige som långsamt men säkert tynar bort, trots alla s.k. kraftsamlingar som görs och som aldrig leder till någonting. Så länge som jag kan minnas har saker hela tiden plockats bort men inga nya lagts till.

    Själv är jag inte direkt beroende av hur det går för södra Öland. Jag kan resonera som en tysk gjorde, som jag träffade i Sydafrika för några år sedan. Hur vågar du vara kvar här , frågade jag honom, när du ser vad som pågår? Han svarade, om jag inte väntar för länge med att sälja min vingård, kan jag återvända till Tyskland med mitt tyska pass.

    Fortfarande går det att sälja fastigheterna på södra Öland till hyfsade priser. Men när man som jag har en liten gård i Gräsgård som farfars far byggde en gång är det inte så lätt.

    Yngve Johansson
    Lund

    • degerhamn skriver:

      Tack för intressant kommentar. Dessvärre har vi sett nedmonteringen av samhällsfunktioner också på andra ställen än Öland. Tillvägagångssätten är nästan alltid desamma: ”Vi lägger ned XX men ersätter den med andra funktioner och aktörer.” Vilket inte görs – åtminstone inte fullt ut. Därför krävs folkets agerande. När banken la ned i Södra Möckleby bytte jag bank. Konsumentmakt kan bli en stark utvecklingsfaktor om flera inser kraften i den.

      Kommunerna har fått för många och för tunga arbetsuppgifter. För en gångs skull är jag för att staten styr mer i stora övergripande frågor. Norge löser frågorna på andra sätt. I Sverige i dag blir en liten fattig kusin från landet bara fattigare. För Ölands del kan ämnen som vatten, bredband och ”skattskrivning” vara lämpliga ämnen att lösa nationellt. Varför ska – exempelvis – en danderydsbo betala hela skatten i Danderyd om hen bor 10 månader per år i Mörbylånga kommun?

      Oj, nu får jag se upp. Nu blev jag nästan politisk! 😉 Vill avslutningsvis tipsa om SVT:s nya serie ”Riket” – som berättar om landet utanför storstaden.

      Staffanhälsningar

  4. Gudrun Ryberg skriver:

    Har ju ganska nyligen kommit i kontakt med denna mycket ”matnyttiga” och trevliga blogg,alltid med fina bilder och intressanta inlägg. Grattis till dessa fem år och hoppas på en fortsättning:-)).
    Humor och allvar är en fin kombination.

  5. Gunilla hjort skriver:

    Jag har nyligen börjat följa din blogg, med så fina bilder som väcker minnen till liv. Jag tillbringade oftast somrarna i Albrunna när jag var barn hos min morfar som var stenhuggare på allvaret. Nu blir det mer glest med besök dålig bor i Stockholms skärgård. Min mor bor i Norrtälje och är86 år hon går också in och tittar på alvarsamt.
    Tack för att vi får titta på dina fina bilder och läsa om södra Öland.
    Gunilla

    • degerhamn skriver:

      Det var rolig läsning för mig. Både mor och dotter som läsare! Häng kvar för inom några dar kommer ett inlägg om just Albrunna. Vi har fotograferat hela byn från luften… Hoppas du känner igen dig, åtminstone lite. 😉 /Staffanhälsningar

  6. Torbjörn Hartman skriver:

    Då sanden i timglaset i det sista rinner ned och bägaren är på väg att tömmas träder förhoppningarna in genom ett tydligt besked från redaktionen för Alvarsamt, att det uppstår en ny blogg inom kort, så att timglaset kan vändas och att bägaren åter kan fyllas till brädden.
    Vi är många som anser att Denna röst i världen för Södra Öland är helt nödvändig för bygdens välmående och överlevnad.
    Hilsen/

Kommentera

