Järnvägarna på Öland lades ned 1 oktober 1961. I dag klockan 10:38 lossades de första två rälsknippena från en långtradare vid gamla Torngårds station på sydöstra Öland. Tanken är på sikt att lägga fyra kilometer räls mellan Torngård och Segerstad. Christer Ihregren, kassör i Ölands Järnväg, och långtradarchauffören Marcus Ottosson övervakar lossningen.
Börje Jönsson, HPS Lantbruk i Segerstad, justerar gaffeln på trucken inför det andra lyftet. Liksom många andra ställer Börje upp gratis för jobbet.
Ett av de två knippen räls som lossades i Torngård. Skenorna kommer från Hällabrottet utanför Örebro. Från vänster ser vi Christer Ihregren, Laila Ihregren, båda ledamöter i styrelsen för Ölands Järnväg, och chauffören Marcus Ottosson. Läggningen av rälsen på stationsområdet inleds redan i morgon och tanken är att den ska ligga färdig och fin till Skördefesten.
Det är inga lätta grejor som hänger i stroppen. Marcus Ottosson och Christer Ihregren styr järnen, Börje Jönsson styr lastaren. I Bakgrunden skymtar stationshuset.
En korg med skruv, mutter och spik hängde med leveransen från Hällabrottet. Bara att sätta igång och spika…
Laila och Christer Ihregren i föreningen Ölands Järnväg framför stationshuset med den nymålade skylten. Ett hårt jobb börjar visa på en realistisk och spännande framtid. Och man är redan nu medveten om att mycket lite brukar gå som på räls…
I nästa vecka kan du även lyssna på poddradio om det som händer vid gamla stationshuset i Torngård.
Är det den ursprungliga rälsen som återanvänds? Eller är det sekunda räls från fastlandet.
Nu när de sänker farten för säkerhets skull kan man kanske få den billigt om den byts ut.
Förmodar att de använder NY räls till höghastighetsbanan om de nu får för sig att verkställa planerna.Då kan det behövas tillskott i kassan.
Finns det lok o vagnar att tillgå om man nu får till rälsen? Hälsningar / T
Svåra frågor för en ickerallare. Men jag tror rälsen är från fastlandet. Om lok och vagnar får du mera info i kommande poddradioinlägg. Höghastighetståg är jag personligen mot. De är ”V/M-drömmar” – orealistiska, svindyra, utan framtid. Det är dessutom mycket dyrare att åka tåg än att flyga. Och kan man inte ens sköta järnvägsbanor i dag – hur ska man då få till dem i en framtid. Nej, använd den oerhörda summan av 400 miljarder till nåt vettigare! /Staffanhälsningar
Jag hoppas på att det går som på räls !
Jag tror det. Dom verkar hålla ångan oppe. 😉