Fotograf Staffan stiger till väders

Grönhögen

Att se världen ett stycke uppifrån kan många gånger ge aha-upplevelser. Jag tar redan i dag på mig fotouppdrag med höghöjdsstativ. Kameran sitter då upp till sju meter över marken och perspektivet blir ofta ”annorlunda/dramatiskt”.

Höghöjdsfotografering passar bra för motiv som villor, gårdar och industri-fastigheter, men kan också sätta lite extra krydda på sport-, fest-, marknads- och evenemangsmotiv.

Men ibland vill man ännu högre upp än sju meter. Från i höst kommer jag därför att även fotografera och videofilma från radiostyrda flygplan. Möjliga arbetshöjder blir då ”noll till 300 meter”.

Min hemsida hittar du förresten här.

kameran på höghöjdsstativDet är märkligt hur mycket perspektivet ändras om man går från marknivå till bara sju meter upp i det blå. 
 
Eketorp
Från normalhöjd hade denna bild inte sagt någonting om Eketorps borgs vackra omgivningar. Från sju meter ser vi alvaret, en mindre vårsjö och Östersjön i öster. Bilden hade berättat ännu mer om den tagits från något större höjd, kanske 20 meter. Från i höst blir det möjligt. Då fotograferar jag från noll till 300 meters höjd – från radiostyrda flygplan.
 
 
 

4 tankar om “Fotograf Staffan stiger till väders

  1. Eva skriver:

    Kul, tydligen är det stabilt?

    • degerhamn skriver:

      Allt är relativt. Hård vind kräver försiktighet. Men jag har fotat med en fullformatare i fem sex meter per sekund. Använder man inte översta ”steget” klarar man nog tio. 😉

  2. jernis skriver:

    Högtflygande planer med dito plan för skarpa kameraskott. Målstyrt förstås, rena drönarteknologin. Men du har säkert goda motiv. Ska bli spännande. Själv nöjer jag mig med kökstegen. Ger också hyggligt perspektiv på tillvaron, låt vara blott på södra Öland.

Lämna en kommentar