Dagens Ölandsbild 112

PojeMedHåvPojke med håv, ett nästan klassiskt sommarmotiv inom foto och måleri. Jag hörde grabben skratta bakom grusvallen och gjorde mig beredd. Och mycket riktigt, rätt som det var kom han kutande. Jag hade bara min lilla fickkamera som jag drog upp i maxtele, motsvarande nästan 400 millimeter på en fullformatare. Canon SX230 är en sån där ”idiotmodell” utan optisk sökare så jag såg nästan ingenting i monitorn i det bländande motljuset. Men jag såg att nåt ”rörde sig” och höll nere avtryckaren och lät smällan jobba fram en serie bilder. Elva av dem blev kass. Bara denna blev bra.

Taggad ,

12 thoughts on “Dagens Ölandsbild 112

  1. Jeanette Sköld skriver:

    Vilken härlig bild.

  2. Leon Siljemark Lindgren skriver:

    Det var en fin bild du tog på mig. Jag hade jättekul på stranden. Det syns på bilden 😀

    • degerhamn skriver:

      Det var skoj att få en kommentar från ”självaste motivet”. 😉
      Jo, det syntes att du hade kul. Så här efteråt måste jag fråga: Fångade du nånting? Nån fisk eller räka?
      hälsningar från Staffan

      • Anonym skriver:

        Hej Staffan! Jag fick bara tång i håven. Jag får vänta till sommaren. Då brukar det bli många fiskar och små räkor 😀

        • degerhamn skriver:

          Hej igen.
          Ja, till sommaren finns mycket småfisk inne vid stranden. Jag gjorde en liten ryssja av en PET-flaska och fick lake, spigg och några andra som jag inte kunde identifiera. Plus massor av olika slags räkor. Lycka till med håven! 😉

  3. Jan Sellman skriver:

    ” Jag minns den ljuva tiden -jag minns den som igår !!

  4. Anonym skriver:

    Senare så blev det en god pasta, ”Anelli al forno” hemma hos oss, och Leon, han på bilden, berättade om äventyret och att han blivit fotad av dig, med en hel del stolthet 🙂
    Häls
    Lars

    • degerhamn skriver:

      Det var rätt skoj för jag såg nästan ingenting i monitorn. Motsolen var enorm. Men min fru såg hela tiden Leons reaktioner trots att avståndet nog var 50 meter. Hon berättade att Leon upptäckte mig – och kutade som en pil för att komma ur bild. Precis innan han dök ned under sanddynen igen lyckades jag tydligen fyra av bilden – den enda av tolv som blev nåt. 😉

  5. Lasvedesina skriver:

    Härlig bild du fångat på snygga Leon 🙂

Kommentera

