En Ölandsdjungel

Häromdagen tittade jag till Albrunna lund igen. Jag kände inte igen mig. Vi har en djungel på Öland! Inte en blomma, bara ett inferno av gula, gröna och ännu grönare blad. På sina ställen är stigarna nästan helt övervuxna. När jag plöjde fram där – utan djungelkniv – gick mina tankar till min ungdoms idol författaren och fotografen Rolf Blomberg och hans äventyr på Borneo och i Amazonas.

Hör honom berätta om när han knarkade och sjöng som Jussi Björling och om huvudjägarnas metoder för att krympa människohuvuden – och mycket mer…

I dag är det som en djungel i lunden. Och fåglarna sjunger ännu en tid…
 
En stig i lunden i mitten av april. Då fanns grönskan på marken; träden var nakna.
Märkt , ,

8 tankar om “En Ölandsdjungel

  1. Ann-Caroline Everts skriver:

    Tack för vackra bilder! Det finns inte en vackrare plats än södra Öland därmed basta. Jag ska skicka din länk till alla mina kompisar som är i exil.
    Hälsningar fr Ann-Caroline i Kastlösa

    • degerhamn skriver:

      I exil var roligt! Ja, de som bor i Sverige kan man bara tycka synd om, som Anna till exempel. 😉

      • Ann-Caroline Everts skriver:

        Din blogg är mycket trevlig! Jag gör mitt bästa för att sprida den. Hälsningar Ann-Caroline

        • degerhamn skriver:

          Roligt att du gillar bloggen, Ann-Caroline. Och ännu roligare är att du sprider adressen, kanske även utanför Ölands gränser. 😉
          Staffanhälsningar

  2. Anna skriver:

    Instämmer med Ann-Caroline (som skickade mig länken). Jag blev helt fast i din blogg!
    Härliga bilder som får mig att längta tillbaka ännu mera! Spännande och trevlig läsning! Själv är jag född och uppvuxen i Degerhamn och bor i Skåne sedan många år.

    Hälsningar från Anna,

    • degerhamn skriver:

      Trivsamt att du gillar bloggen. Född i Degerhamn och hamnat i Skåne… Hm. 😉
      Hoppas kunna bjuda dig och andra på läsvärt även i framtiden. Min fru och jag har precis kommit hem från en halvdags planlöst åkande på södra ön och i var och varannan buske hittar vi intressanta företeelser och människor. Tror vi har ett halvdussin ämnen med oss hem: ”Vickleby sommartid”, ”Intervju med äldre dam som återvänt till Öland”, ”Om Alvarboden”, ”trädgårdsnäringen på Capellagården”, ”träutställningen på samma skola” och lite till. Så häng med, Anna!

  3. Anna skriver:

    Jag hänger med!!! 🙂

    Anna

  4. […] Har du tänkt vandra på de vackra stigarna i Albrunna lund? Tag då med dig macheten. Så här igenvuxen var stigen redan sista juni, att jämföra med 18 juni. […]

Lämna en kommentar