change !

Turisterna har åkt hem och folklivet på Södra Öland kan jämföras med det i Gobiöknen. Under veckosluten glimmar det till i nån enstaka koltrådslampa i nån av radbyarna. Sen blir allt nattsvart igen. Fåglarna har sjappat till Kongo. De få som är kvar sitter tysta med böjda huvuden och frågar sig varför de inte hängde med. Livet går på tomgång och tillvaron är en enda lång barfotavandring i epoxilim. De flesta har gått i ide, andra har flytt ön och bosatt sig utrikes medan en och annan mentalt urstark hjälte fortsätter att genomleva grådaskets förlovade månad. Man möter en människa per dag och ser en bil i veckan.

I detta lugubra dödläge slår makten till och inför en ny fartgräns på väg 136 i kliniskt folktomma Kastlösa: 40 kilometer i timmen! Årets mest korkade beslut är fattat – och genomfört!

40vansinne__3Trafiksituationen i Kastlösa på väg 136, fångad med min Voigtländer Superb (från 1935). Jag reste tält på platsen och mellan lunch och kvällsvard registrerade jag trenne fordon: ”Push-Perra” på sin sparkcykel, en hästkärra hö och en halt grävling. Hade detta 40-dekret lagts fram i Stockholm, Paris eller Rom hade förslagsställaren iklätts tvångströja och förts i ilfart till närmaste akutmottagning för mental avgiftning. Nu återstår att utröna vilka som småningom ska rannsakas och dömas för att iklädda dumstrutar fjättras vid skampålar på lämpliga Ölandstorg.

Nu är det som det är. Dårskapen har talat och jag Sune Flisa kräver att hela makteliten i Mörbylånga kommun avgår. Allihop och omedelbart. Även alla över vaktmästarnivå på Trafikverket måste lätta på betonghäckarna och ställa sina platser till förfogande, ity man icke behöver vara utrustad med en konspiratorisk läggning för att förstå att kommunen och Trafikverket har jobbat i nära symbios för att utveckla, förfina och slutligen lägga ut strypsnaran runt hela södra Öland.

Man började i Färjestaden; 40 så långt ögat når – om det händelsevis orkar hålla sig öppet. Nu stormar man söderut. När jag kisar med mitt synska öga ser jag tydligt de skriftliga orderna, undertecknade och lacksigillstämplade av maktens långkloade hökar med perverst sinne för petitesser:

Förlöjliga dem! Kväv dem! Se till att en bilresa från Kalmar till Södra Möckleby kräver minst tre övernattningar! Lägg ned varenda bensinstation och stäng vartenda mathak! Svält ut dem! Och inför 40 i by efter by. Snart sänker vi till 30, sen till 20. En nollvision är målet. Kan vi ha nollränta kan vi också ha nollhastighet!

Men nu är upprorets timma inringd och på tusen sätt påkallad. Nu mullrar Ölandspukorna och nu smattrar virveltrummorna ute i väster och i öster. Stöveltrampet river upp damm i svarta moln över alvaret, och dygnet runt klämtar våra mollstämda kyrkklockor till varning för eventuella medlöpare. Världen har insett allvaret i att släppa vansinnet fritt och min gamle vän Barack peppar mig i mejl efter mejl:
”Change! It´s time for change, Sune!”

Jag Sune Flisa instämmer. Nu ska maktens dårskap nedgöras med den kristallklara tankens obefläckade skönhet. Ölänningar, det är hög tid att leverera!

Förändring kommer inte om vi väntar på någon annan person eller någon annan tid. Vi är de som vi har väntat på. Vi är den förändring som vi söker.
Barack Obama

Eder tillgivne

suneflisa
Sune Flisa, ovan i lokal
paraduniform på
Malta, juli 1963.

Märkt

6 tankar om “change !

  1. Kerstin Alberius skriver:

    De vill att vi ska cykla -åtminstone till röda bron i Albrunna! Sen tar allt slut.

    • degerhamn skriver:

      Har vidarebefordrat din kommentar till Sune. Hans svar nedtill. /redaktionen

      Så är det. Sen kan vi krypa resten. Men nu stundar nya tider. Revolutionen är inledd. Håll bara ut – här ska levereras! /S F

  2. sallysister skriver:

    Kastlösaborna är säkert nöjda om vi håller oss runt 50 som vanligt. Blir det snödrev kommer saken i annat läge. Då använder vi det lilla förstånd vi har och anpassar oss.

  3. Lars Henell skriver:

    Det var visst Vägverkets så kallade nollvision som låg till grund för alla nya fartgränser som sedan några år poppat upp som svampringar runt hela Öland. En vacker tanke i och för sig att ta avstamp ifrån. Förslaget fick dock stark kritik, då nollvisionen som Sune Flisa så riktigt är inne på,inte tog hänsyn till dom övriga tio månader om året då nya fartgränser på Öland var helt överflödiga. Ändå genomfördes operation hastighetsbegränsning konsekvent och nya hastigheterna behölls året om. Man skulle därför gärna ta del av den dystra trafikrapport som exempelvis motiverar dom nya fartgränserna 40 km i timmen genom Färjestaden, Kastlösa och Skogsby/Torslunda? I min föreställningsvärld kan nämligen noll aldrig bli mindre än noll och mig veterligen har aldrig någon trafikincident här inträffat som direkt kan relateras till hastigheten (som alltså tidigare var begränsad till 50 km i timmen)? Men, säkrast kanske ändå att välja det idiotsäkra alternativet före det alltför riskabla säkra alternativet, resonerar väl beslutande tjänstemän…?

    • degerhamn skriver:

      Livet är icke ljust, icke mörkt. Sanningen är relativ och vi bör intaga en ödmjuk inställning till våra medmänniskor. Därför konstaterar jag – efter lång eftertanke – att beslutet är taget av idioter. Eller för att stjäla ett av min herres ord: idiotsäkra idioter. /S F

Lämna en kommentar