marknadsföringens tomma ord

Och så är det dags igen. Nu ska nya krafter ta tag i turismen. Öland har fått en ny destinationsutvecklare och en ny marknadsansvarig. Destinationsutvecklaren heter Jacob Franzén. Den marknadsansvarige heter Staffan Smedfors.

I Östran säger Staffan:

”- Jag är bra på att bygga team, skapa plattformar och få många att arbeta mot samma målsättningar.”

Har vi inte redan hört det där tugget till leda? Bygga team? Skapa plattformar? Arbeta mot samma mål? Jag kallar det papegojsnack, tomma klichéer, ordbajs.

Det gamla talesättet att alla ska dra åt samma håll har alltid gett mig rysningar. För det första: Varför denna åsiktsstyrning? Människor är olika, varför fösa dem mot mål de inte känner för? Varför inte göra tvärt om och satsa på det udda, unika, personliga i stället för att jobba efter nåt slags sovjetisk femårsplan ”med Ölands turismbästa för ögonen”?

Behåll Öland mångfacetterat med utrymme för olika slags människor med olika syn på företagande och utveckling, olika mål, olika syn på livet och dess eventuella mening. Satsa på fria människor som ger fullständigt fan i både team och plattformar. Turisterna här vill möta människor, inte kopior och papegojor.

PS. Alvarsamt önskar naturligtvis Jacob och Staffan lycka till.

Taggad ,

8 thoughts on “marknadsföringens tomma ord

  1. Tony skriver:

    Det där med att dra åt samma håll brukar betyda …. Vi har inte så mycket pengar och då måste vi dra ner på vissa saker. Hälsningar T

  2. jernis skriver:

    Papegojsnack eller”corporate bullshit”, inte sällan i form av krystade metaforer. Den senaste fåneriet jag noterat är ”rulla ut” i betydelsen lansera/introducera, och det behöver inte alls handla om bilmodeller eller liknande, nej-nej, utan precis vad som helst som går att sälja med mördande reklam, inte minst konserverad gröt. Senast var det en snussort. Att dosorna är runda lär ha varit en ren sinkadus.

    • degerhamn skriver:

      Kul åsikt du rullar ut. Jag ska koka ned den vid tillfälle. Och leverera den småningom, i plattformar för olika team. Det gäller att sjösätta så implementeringen märks i aktuell kontext.
      Allting går att sälja med mördande reklam” är jag uppfödd med. På morsans Motorolaradio/grammofon om 150 kilo lirade jag den gång på gång på knastrig stenkaka. Det var tider det! Allt gick att rulla ut!

  3. Davidw skriver:

    Och samtidigt i huvudstadstidningen om Ölands fågelliv http://www.svd.se/fagelvagen-till-valfardens-historia/om/kultur:under-strecket !!

    • degerhamn skriver:

      Tack för tipset. Vilken sagolik understreckare! Egensinnig, oförutsägbar och rolig. Artikeln och den redan stort omtalade boken gör säkert mer för Öland än anställda papegojor.

  4. Lars Henell skriver:

    Så ypperligt träffsäkert formulerat. Jag fick direkt en obehaglig déjà vu när jag läste artikeln i morgonblaskan om dom nya turistambassadörerna på Öland, men jag hoppas verkligen jag har fel? Och fortfarande detta vurmandet för slogans och som något avgörande i marknadsföringen… ”Öland i grunden annorlunda” ställs mot den klassiska ”Solen och vindarnas ö”. Onekligen ett viktigt ordkosmetiskt vägval? För tio år sedan led Ölandsturismen och dåvarande ÖTAB ett ödesdigert nederlag när det krävdes på alltför stora pengar av en reklambyra för rättigheterna till det magiska (och jag törs fortfarande knappt nedteckna det)…”Öland- Sveriges Guldkant”. Allt hade i grunden sett annorlunda ut, om vi bara fått använda oss av denna mäktiga slogan och förvandlat Öland till ett nytt Klondike som turistmål. Det går att läsa om galenskapen här http://www.olandsbladet.se/nyheter/betala-annars-ingen-guldkant/ och här http://www.olandsbladet.se/nyheter/prv-ser-hinder-for-registrering-av-sveriges-guldkant/ . För lågbudgetpriset femtiotusen papp ställer jag nu mina egna tjänster till förfogande och skall nog kunna hitta på en rackarns fin slogan, så att turisterna väller in över bron…

    • degerhamn skriver:

      Broder.
      Med dramatikerns säkra känsla för ”känslomässig påverkan utan stimulans av intellektet” för du oss från ett ljusdunkelt i dag mot genomlidna, förträngda, nattsvarta epoker i vår stackars ös utvecklingshistoria. Artiklarna om guldkant får mig att inse att en snar utbyggnad av mentalvården är viktig. Låt mig stanna där innan tårarna kommer…

      Gladare gör mig din version av den gamla devisen Öland – solen och vindarnas ö, alltså utan genitiv-s på solen. Numera syns oftast den tråkigare s-varianten, kanske duktigt tuktad av kriarättare utan känsla för charmen i språkliga avvikelser. Såna kan som bekant sätta guldkant på dagen.

Kommentera

